تاریخ اندیشه یا عمل سیاسى
نویسنده:
ابوالفضل شکوهى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
چکیده:
یکى از نکته هایى که در بررسى تاریخ اندیشه فقها درباره حکومت و ولایت سیاسى فقیه باید
مورد توجه قرار گیرد، تمایز بین اندیشه فقهى فقها درباره سیاست و حکومت و موضعگیرىهاى عملى
آنان است. گاهى برخى از نویسندگان مرتکب یک سوء تفاهم کوچک یعنى خلط دو مطلب شده اند و
موضع گیرىهاى عملى فقها در برابر حکام را استنباط فقهى آنان تلقى کردهاند.
علت این امر آن است که موضعگیرى هاى عملى فقها یک مبناى فکرى دارد که باید آن را
راهکارهاى اجرایى و نظریات موقت نامید. هر چند که این نوع اندیشه مبناى فقهى دارد، اما درباره
نوع حکومت و دولت مشروع از نظر آنان نیست، بلکه درباره نوع رفتار مشروع در برابر حکام جائر است
که بر اساس تقیه، مماشات با ظالم، محدود کردن ظالم، امر به معروف و نهى از منکر و نهایتا انقلاب
علیه ظالم و اقدام به تشکیل حکومت انجام مى شد. بر اساس همین سوء تفاهم، ادعاهاى بزرگى شده
است مبنى بر این که فقهاى شیعه چهار عصر را پشت سرگذاشته اند: یکم، عصر عزلت، یعنى ده قرن
اولیه تاریخ ایران پس از اسلام که عصر فقه خصوصى یا سلطنت غصبى قلمداد شده است؛ دوم، عصر
سلطنت اسلامى از صفویه تا مشروطیت؛ سوم، عصر مشروطیت تا انقلاب اسلامى؛ چهارم، عصر جمهورى اسلامى، که در هر یک از این اعصار یک «نظریه دولت در فقه شیعه» حاکم بوده است.
یکى از نکته هایى که در بررسى تاریخ اندیشه فقها درباره حکومت و ولایت سیاسى فقیه باید
مورد توجه قرار گیرد، تمایز بین اندیشه فقهى فقها درباره سیاست و حکومت و موضعگیرىهاى عملى
آنان است. گاهى برخى از نویسندگان مرتکب یک سوء تفاهم کوچک یعنى خلط دو مطلب شده اند و
موضع گیرىهاى عملى فقها در برابر حکام را استنباط فقهى آنان تلقى کردهاند.
علت این امر آن است که موضعگیرى هاى عملى فقها یک مبناى فکرى دارد که باید آن را
راهکارهاى اجرایى و نظریات موقت نامید. هر چند که این نوع اندیشه مبناى فقهى دارد، اما درباره
نوع حکومت و دولت مشروع از نظر آنان نیست، بلکه درباره نوع رفتار مشروع در برابر حکام جائر است
که بر اساس تقیه، مماشات با ظالم، محدود کردن ظالم، امر به معروف و نهى از منکر و نهایتا انقلاب
علیه ظالم و اقدام به تشکیل حکومت انجام مى شد. بر اساس همین سوء تفاهم، ادعاهاى بزرگى شده
است مبنى بر این که فقهاى شیعه چهار عصر را پشت سرگذاشته اند: یکم، عصر عزلت، یعنى ده قرن
اولیه تاریخ ایران پس از اسلام که عصر فقه خصوصى یا سلطنت غصبى قلمداد شده است؛ دوم، عصر
سلطنت اسلامى از صفویه تا مشروطیت؛ سوم، عصر مشروطیت تا انقلاب اسلامى؛ چهارم، عصر جمهورى اسلامى، که در هر یک از این اعصار یک «نظریه دولت در فقه شیعه» حاکم بوده است.
تاریخ اندیشه یا عمل سیاسى
3/21/2001 12:00:00 AM
نقد و معرفى کتاب اخلاق و سیاست (اندیشه سیاسى در عرصه عمل)
نویسنده:
مقصود رنجبر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و ششم - تابستان 83
مبانی اندیشه و عمل سیاسی علماء امامیه (از غیبت اکبر تا حمله مغول)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اسلام سیاسی (نگاهی به تاریخ و اندیشه حرکة النهضة تونس)
نویسنده:
فرانسوا بورجا
، مترجم:
سیدهادی خسروشاهی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1392
اندیشه ی سیاسی آیت االله بروجردی: سیاست ورزی یا سیاست پرهیزی
نویسنده:
رضا عیسی نیا*
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1397 تابستان 1397 شماره21
زبان، عمل و اجتهاد در فقه سیاسی
نویسنده:
منصور میر احمدی
،
مقاله نشریه: سیاست » سال 1387 (پياپي 7)، پاييز 1387 شماره3
سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اندیشه سیاسى مسکویه
نویسنده:
محسن مهاجرنیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79