تقدّم نقد روشمند بر تولید نظریۀ علمی در قلمرو علوم انسانی
نویسنده:
سید حسین حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 16
چکیده:
اقتضای مطالعات فلسفی، نقدورزی مفهومی است که به معنای پژوهش منتقدانه یا مواجهۀ انتقادی با مفاهیم مبنایی و اصیل در قلمرو علوم انسانی خواهد بود. نگارندۀ مقاله پس از تبیین ابعادی از نقشآفرینی علوم انسانی در جامعه؛ مانند مفهومسازی، حل و تحلیل چالشهای اجتماعی، بومیسازی، ارتقاء قدرت و تولید دانش نو، به این مسئله میپردازد که نسبت نقد با علوم انسانی چیست و آیا میتوان از تقدم نقد نظریههای علمی در قلمرو علوم انسانی بر تولید نظریۀ سخن گفت؟ نویسنده در ادامه، پس از طرح دو دیدگاه «نقدمحوری» و «نظریه محوری»، به نسبتسنجی مفاهیم چهارگانۀ علوم انسانی، تولید علم، نظریه، و نقد، میپردازد و بر دیدگاه اول تأکید میکند. مهمترین یافتۀ پژوهش آن است که نقد در حوزۀ مطالعات علوم انسانی را میتوان از سه منظر متفاوت سنجید و در هر سه منظر، از تقدم نقد بر تولید نظریههای علمی در قلمرو علوم انسانی یاد کرد. این سه منظر عبارتند از نقد بهمثابۀ قِسم پژوهش، نقد بهمثابۀ قَسیم پژوهش و نقد بهمثابۀ مَقسم پژوهش که البته در فرض سوم، تحلیل مسئله، وابسته به تحلیل فلسفۀ نقد بوده و در زاویۀ مطالعات فلسفۀ علم خواهد بود. نویسنده در این مقاله با استفاده از «روش تحلیل مفهومی»، چارچوب بحث خود را تنظیم نموده است.
اقتضای مطالعات فلسفی، نقدورزی مفهومی است که به معنای پژوهش منتقدانه یا مواجهۀ انتقادی با مفاهیم مبنایی و اصیل در قلمرو علوم انسانی خواهد بود. نگارندۀ مقاله پس از تبیین ابعادی از نقشآفرینی علوم انسانی در جامعه؛ مانند مفهومسازی، حل و تحلیل چالشهای اجتماعی، بومیسازی، ارتقاء قدرت و تولید دانش نو، به این مسئله میپردازد که نسبت نقد با علوم انسانی چیست و آیا میتوان از تقدم نقد نظریههای علمی در قلمرو علوم انسانی بر تولید نظریۀ سخن گفت؟ نویسنده در ادامه، پس از طرح دو دیدگاه «نقدمحوری» و «نظریه محوری»، به نسبتسنجی مفاهیم چهارگانۀ علوم انسانی، تولید علم، نظریه، و نقد، میپردازد و بر دیدگاه اول تأکید میکند. مهمترین یافتۀ پژوهش آن است که نقد در حوزۀ مطالعات علوم انسانی را میتوان از سه منظر متفاوت سنجید و در هر سه منظر، از تقدم نقد بر تولید نظریههای علمی در قلمرو علوم انسانی یاد کرد. این سه منظر عبارتند از نقد بهمثابۀ قِسم پژوهش، نقد بهمثابۀ قَسیم پژوهش و نقد بهمثابۀ مَقسم پژوهش که البته در فرض سوم، تحلیل مسئله، وابسته به تحلیل فلسفۀ نقد بوده و در زاویۀ مطالعات فلسفۀ علم خواهد بود. نویسنده در این مقاله با استفاده از «روش تحلیل مفهومی»، چارچوب بحث خود را تنظیم نموده است.
تقدّم نقد روشمند بر تولید نظریۀ علمی در قلمرو علوم انسانی
1/1/1402 12:00:00 AM
شیوه مطلوب در نظریهپردازی علمی قرآن با تأکید بر علوم انسانی
نویسنده:
محمدحسین صاعد رازی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85
دلالتهای نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 1 (پیاپی 5)
احتمالی بر علوم انسانی اسلامی
نویسنده:
علی خراسانی
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1388 تير 1388 شماره257
نظریۀ فطرت؛ بهمثابه مبنای معرفتشناختی علوم انسانی
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
تقدم سند بر شهادت با محوریت نقد ادله مخالفان
نویسندگان:
عبدالعظیم خروشی
،
فرزاد دهقانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 104
انقلاب اسلامی: حوزویان و تولید علوم انسانی اسلامی
نویسندگان:
داود رحیمی سجاسی
،
محسن دیبایی صابر
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 3(پیاپی 27)
نقد و بررسی نظریه حکومت مندی بنت در قلمرو سیاست فرهنگی
نویسندگان:
صبورا امین فر
،
سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1393 زمستان 1393 شماره3
قلمرو آزادی بیان در نقد هنری
نویسنده:
سیدضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: الهیات هنر » سال 1394 تابستان 1394 شماره3