انقلاب اسلامی: حوزویان و تولید علوم انسانی اسلامی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 3(پیاپی 27)
چکیده:
انقلاب اسلامی ‌در شرایطی به وقوع پیوست که قدرت‌های جهانی با داعیه نظم جهانی و در قالب مفاهیم جهانی‌شدن و دهکده جهانی به دنبال تسلط بر جهان بودند. غایت جهانی و مخاطب عام این انقلاب که با تأسی به گزاره‌های دینی عموم مردم و بشریت بود، نقطه تعارض این حرکت با امپریالیسم جهانی و نظام سلطه بود. انقلاب ایران که مدعای ایدئولوژیک و فرهنگی مبتنی بر اسلام داشت، بدون بازتولید چارچوب‌های تئوریک لازم در ابعاد نرم‌افزاری به این مهم نخواهد رسید. بنابراین تولید علوم انسانی اسلامی ‌به‌مثابه نرم‌افزار جهان اسلام در رشته‌های مختلف موتور محرکه این انقلاب تلقی می‌شود. حوزه‌های علمیه به‌عنوان متولیان علوم اسلامی ‌بعد از انقلاب اسلامی ‌ظرفیت‌های بالقوه جهت تحقق این مهم دارند. در نوشتار حاضر پرسش‌محوری ما این است که چه نسبتی بین حوزه‌های علمیه و علوم انسانی اسلامی ‌برقرار است و انقلاب اسلامی ‌چگونه شرایط مطلوب را محقق کرده است؟ یافته‌های تحقیق دال بر آن است که انقلاب اسلامی ‌تولید علوم انسانی اسلامی ‌را از امکان به ضرورت تبدیل کرده است و همچنین تولید و تأسیس این علوم بالاصاله بر عهده حوزه‌های علمیه است؛ اگرچه این مدعا نافی رسالت دانشجویان متعهد و آشنا به علوم انسانی نیست. روش تحقیق در نوشتار حاضر، روش تحلیلی ـ توصیفی و جمع‌آوری داده‌ها نیز اسنادی است.

انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی

ارائه دهنده: عبدالحسین خسروپناه ،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1397

انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی(بیست و هفتمین نشست)

ارائه دهنده: عبدالحسین خسروپناه ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی » نشست علمی - 1397

احتمالی بر علوم انسانی اسلامی

نویسنده: علی خراسانی ،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1388 تير 1388  شماره257

روش شناسی مطالعات علوم انسانی/ اسلامی

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1387

فلسفه و علوم انسانی

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1396

انقلاب اسلامی و توسعه علوم اسلامی (پنجمین نشست)

ارائه دهنده: مجتبی الهی خراسانی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی » نشست علمی - 1397

نقش اجتهاد در تدوین علوم انسانی اسلامی

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: انسان پژوهی دینی » سال 1389 بهار و تابستان 1389  شماره23

نقش حوزه در اسلامی سازی علوم انسانی

ناقد: حمیدرضا شاکرین ، ارائه دهنده: قاسم ترخان ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1396
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397