شیوه مطلوب در نظریه‌پردازی علمی قرآن با تأکید بر علوم انسانی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85
چکیده:
عرصه‌های مختلفی برای نظریه‌پردازی علمی قرآن متصور است، مانند 1- خبر دادن از حقایقی علمی که بعداً توسط علم تجربی ثابت شده است، یا تاکنون به اثبات نرسیده و امکان اثبات آن در آینده وجود دارد. 2- توسعه یا تضییق برخی از نظریه‌های علمی. 3- اصلاح و تکمیل دیدگاه‌های علمی. حال پرسش این است که ازچه روش‌ها و شیوه‌هایی برای نظریه‌پردازی قرآن می‌توان استفاده کرد؟ در این راستا چند شیوه برای نظریه‌پردازی‌های قرآنی می‌توان برشمرد. کشف و استنباط، تأیید و تکمیل، داوری و تهذیب، تکیه بر پیش‌فرض‌های قرآنی برای تأسیس علوم انسانی دینی، فرضیه‌انگاری تعالیم قرآن، تأثیر غیر مستقیم و عدم مداخله و تولید علوم انسانی با پشتوانه تعالیم بنیادی قرآن به‌مثابه مفروضات نظری از آن جمله است. این مقاله به بررسی هر یک از شیوه‌های فوق در راستای نظریه‌پردازی‌های قرآنی پرداخته و شیوه برتر را معرفی می‌کند. در حقیقت این مقاله به این پرسش پاسخ خواهد داد که نظریه‌پردازی قرآن در عرصه علوم انسانی بر اساس کدام شیوه، امری مدلل و قابل قبول است؟
هدف از این تحقیق، ارائه الگویی مستدل و قابل قبول برای نظریه‌پردازی قرآنی در عرصه علوم انسانی است و می‌تواند گاهی موجب توسعه یا تضییق حوزه‌ها و ابعاد علوم انسانی شود. روش بررسی هر شیوه متضمن کشف مبانی هر یک و نیز نقد مبانی ناصحیح است.

هندسه علوم از نگاه علم شناسی«با تاکید بر علوم انسانی اسلامی»

مقاله نشریه: نشریه تحقیقات بنیادین علوم انسانی » سال 1394 دوره 1، شماره 1 (زمستان 1394)

تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

تقدّم نقد روشمند بر تولید نظریۀ علمی در قلمرو علوم انسانی

نویسنده: سید حسین حسینی ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 16

تحلیل نظری نسبت یهودیت و تجدد (با تأکید بر مبانی علوم انسانی)

نویسنده: سیدحسین شهرستانی ، استاد راهنما: حسین کچوئیان ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

احتمالی بر علوم انسانی اسلامی

نویسنده: علی خراسانی ،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1388 تير 1388  شماره257

مرجعیت علمی قرآن از دیدگاه آیت الله مصباح در علوم انسانی اسلامی

مقاله نشریه: مرجعیت علمی قرآن از دیدگاه آیت الله مصباح در علوم انسانی اسلامی » سال 1401 شماره 1

مبانی و شیوه های تربیتی اخلاقی در قرآن (با تأکید بر تفسیر المیزان)

نویسنده: زینب کبیری ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: سیداحمد فقیهی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397