جستاری در نظریه ایقاع بودن وصیت
نویسنده:
حمید مسجد سرائی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
کلیدواژه:
Ownership legacy
،
وصیت تملیکی
،
pledge legacy
،
وصیت عهدی
،
absolute offer
،
ایجاب معلق
،
acceptance credit
،
اعتبار قبول
،
احسان
،
رضای نوعی
چکیده:
وصیت از جمله تصرفاتی است که شخص برای بعد از حیات خود انشاء میکند و از اینرو در برابر منجزات یعنی تصرفات زمان حیات انسان قرار میگیرد. آن چه که عرف و عادت گواهی داده، احسان نهفته در بطن این ماهیت حقوقی است؛ احسان که در تعریف خود، مقابل عدوان قرار میگیرد عبارت است از فعل یا ترک فعلی اختیاری که قابل ستودن و ستایش باشد و بدیهی است که موصی نیز در زمان انشاء این ماهیت، بر پایه احسان به خلق موجود موردنظر خود پرداخته است و به عبارتی، استیفای حق برای بعد از وفات ابتداءً مدنظر موصی بوده است نه استدامتاً با نگاهی به سابقه فقهی این ماهیت و مقایسه آن با قانون مدنی حاکم بر نظام حقوقی فعلی، با اختلاف نظراتی در خصوص عقد یا ایقاع بودن ماهیت مذکور، علیالخصوص در مورد وصیت تملیکی مواجه میشویم که در مواردی، بدون تغییر در قانون مدنی فعلی رخنه کرده است. به طوری که عده ای در تعیین ساختار حقوقی، آن را عقد و عده ای نیز آن را ایقاع دانسته اند. بدیهی است که موضع قبول در مقابل ایجاب، بحثی است که در قلمرو عقود مورد بحث قرار گرفته و در ساختار ایقاع، موضع قبول جایگاهی نخواهد داشت؛ ساختار حقوقی متفاوتی که در نظام فعلی برای عقد و ایقاع ترسیم شده است، حکومت قواعدی را میطلبد
وصیت از جمله تصرفاتی است که شخص برای بعد از حیات خود انشاء میکند و از اینرو در برابر منجزات یعنی تصرفات زمان حیات انسان قرار میگیرد. آن چه که عرف و عادت گواهی داده، احسان نهفته در بطن این ماهیت حقوقی است؛ احسان که در تعریف خود، مقابل عدوان قرار میگیرد عبارت است از فعل یا ترک فعلی اختیاری که قابل ستودن و ستایش باشد و بدیهی است که موصی نیز در زمان انشاء این ماهیت، بر پایه احسان به خلق موجود موردنظر خود پرداخته است و به عبارتی، استیفای حق برای بعد از وفات ابتداءً مدنظر موصی بوده است نه استدامتاً با نگاهی به سابقه فقهی این ماهیت و مقایسه آن با قانون مدنی حاکم بر نظام حقوقی فعلی، با اختلاف نظراتی در خصوص عقد یا ایقاع بودن ماهیت مذکور، علیالخصوص در مورد وصیت تملیکی مواجه میشویم که در مواردی، بدون تغییر در قانون مدنی فعلی رخنه کرده است. به طوری که عده ای در تعیین ساختار حقوقی، آن را عقد و عده ای نیز آن را ایقاع دانسته اند. بدیهی است که موضع قبول در مقابل ایجاب، بحثی است که در قلمرو عقود مورد بحث قرار گرفته و در ساختار ایقاع، موضع قبول جایگاهی نخواهد داشت؛ ساختار حقوقی متفاوتی که در نظام فعلی برای عقد و ایقاع ترسیم شده است، حکومت قواعدی را میطلبد
جستاری در نظریه ایقاع بودن وصیت
3/21/2019 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
جستاری در نظریه ایقاع بودن وصیت
نویسنده:
حمید مسجد سرائی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
نظریه اختیاری بودن ظهور مبتنی بر نظریه اختیاری بودن سرنوشت
نویسنده:
حسین الهی نژاد*
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 30
جستاری در مکلف بودن کفار به فروع دین اسلام و آثار آن در فقه
نویسنده:
سیدمحمدجواد سیادتی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 3
نظریه فرآیندی بودن وضع و تاثیر آن در علم اصول
نویسنده:
سیدمحمدمهدی میرباقری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 40-39
تبیین ادله فقهی نظریه تخییری بودن حق قصاص
نویسندگان:
سید هاشم آل طه
،
احمد حاجی ده آبادی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1400 شماره 2
تحلیل فقهی و حقوقی ایقاع مشروط
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده حقوق - 1391 - [کارشناسی ارشد]
نظریه اختیاری بودن ظهور با رویکرد مثبت در اندیشه مقام معظم رهبری
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1399 شماره 1