تحلیل روش‌های فرعون در «مدیریت ذهن» قوم خویش در قرآن کریم

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره 2(پیاپی34)
چکیده:
اهمیت فعالیت ذهن و نقش آن در گرایشات و رفتارهای انسان، امروزه مورد توجه علوم انسانی و رفتاری قرار گرفته و مباحث گسترده‌ای پیرامون فلسفه ذهن، مراتب و کارکرد آن پدید آورده است. از جمله این مباحث که چگونگی ایجاد یا تغییر تصورات ذهنی را در فرد و اجتماع انسانی مورد مطالعه قرار می‌دهد، مدیریت ذهن است. آگاهی از این فرایند، از شاخه‌های اصلی علم ارتباطات و لوازم اساسی حکمرانی است. با آنکه این تعبیر به‌لحاظ اصطلاح علمی سابقه چندانی ندارد، اما قرآن کریم به مصادیق بسیار جذّاب و پیچیده‌ای از آن اشاره فرموده که اقدامات فرعون یکی از آن موارد است. مسئله پژوهش حاضر این است که فرعون به‌عنوان یک دیکتاتور ستم‌پیشه چگونه توانست در ذهن و قلب بسیاری از افراد قوم خود نفوذ کرده و ایشان را به اطاعت خود و مبارزه با حق وادارد و تا ورود به آتش، همراه خود سازد: «یقدم قومه یوم القیامة فأوردهم النار» (هود، 98). به این منظور، به تحلیل محتوای آیات قرآن و استخراج روش‌های مدیریت ذهن فرعون نسبت به قوم خویش پرداخته است. نتایج نشان داده؛ فرعون با کاربست روش‌های عوام‌فریبی، إلقای ترس، إلقای برتری، تحقیر، تخریب شخصیت و مانند آن توانست اذهان قوم خود را تسخیر نموده و آنها را از پیروی دعوت حق موسی× دور کند.

تحلیل معناشناختی بافتِ متنی «خلود» در قرآن کریم

نویسنده: کلثوم صدیقی ،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 7

تحلیل مضمونی ویژگی‌های جهاد در آیات قرآن کریم

نویسنده: رضا احمدزاده ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 40-زمستان1398

تحلیل معنا شناختی مفهوم تبلیغ در قرآن کریم

نویسنده: محمدهادی شریعتی فیروزآباد ، استاد راهنما: محسن الویری ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نگاه جامعه شناختی به قوم یهود در قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 45

تحلیل جامعه‌شناختی قرآن کریم نسبت به جنگ

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]

ساختار هندسی سوره‌های قرآن: پیش‌درآمدی بر روش‌های نوین ترجمه و تفسیر قرآن کریم

نويسنده: محمد خامه‌گر ،
کتاب: موسسه ‌انتشارات‌ امیرکبیر، شرکت ‌چاپ ‌و نشر بین‌الملل - 1382
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397