مقایسه جایگاه عقل در آثار متکلمان مدرسه کوفه و قم با تاکید بر آراء هشام بن حکم و شیخ صدوق

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دهم - بهار 98
چکیده:
تاریخ کلام شیعه در واقع تاریخ مدارس کلامی شیعی است که هر یک به واسطه شرایط فکری حاکم بر جامعه و نیز دانشمندان تأثیر گذار توانستند به نشر و دفاع از اندیشه‌های خود بپردازند. از جمله مهم‌ترین این مدارس دو مدرسه کلامی کوفه و قم می باشند که با توجه به ویژگی های خاص خود توانستند نقش مهمی در اندیشه کلامی شیعه داشته و تأثیرات مهمی بر مدارس کلامی بعد از خود بگذارند. از جمله عالمان بزرگ این مدارس می توان به هشام بن حکم در مدرسه کوفه و شیخ صدوق در مدرسه قم اشاره کرد. یکی از تفاوت های اصلی میان این دو، نگاه به جایگاه عقل در شناخت معارف دینی و دفاع از آن-ها است. تحقیق حاضر بر پایه این فرضیه شکل گرفت که در اندیشه دو متکلم مذکور تفاوتی در نگاه ابزاری به عقل وجود ندارد و هر دو عقل را به عنوان ابزاری برای استنباط معارف و دفاع از آن‌ها می-پذیرند و تفاوت آن‌ها در نگاه منبعی به عقل است، یعنی هشام بن حکم عقل را در کنار قرآن و سنت منبعی مستقل برای شناخت معارف دینی می‌داند در حالی که شیخ صدوق کارکرد منبعی عقل را انکار و تنها کارکرد ابزاری آن را می‌پذیرد. در پایان مقاله ای نتیجه حاصل شد که از حیث منبعی نیز تفاوتی بین اندیشه‌های این دو شخصیت وجود ندارد بلکه تفاوت در تقدم و تأخر در به کار گیری عقل و نقل و نیز میزان عقل‌گرایی است نه در اصل منبع بودن عقل در کنار کتاب و سنت.

آراء متکلمان نوبختی در میانه مدرسه کوفه و بغداد

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391   (پياپي 66)، تابستان 1391  شماره2

مقامات ائمه ع در مدرسه حدیثی کلامی قم(با تکیه بر آراء صفار، ابن ولید و صدوق)

استاد راهنما: محمد تقی سبحانی ، استاد مشاور: سید علی رضا حسینی ، دانشجو: جواد عابدی ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1391 - [کارشناسی ارشد]

بررسی تطبیقی مسئله عقل و وحی در مدرسه کوفه و بغداد

پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی تطبیقی مساله امامت در مدرسه کوفه و بغداد با تاکید بر علم و عصمت امام

دانشجو: مجید مصباح ، استاد مشاور: سید علیرضا حسینی شیرازی ، استاد راهنما: محمد تقی سبحانی ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1391 - [کارشناسی ارشد]

رویکرد کلامی هشام بن حکم و نقش او در تدوین کلام شیعی

دانشجو: هاشم هاشمی ، استاد مشاور: محمود موسوی ، استاد راهنما: محمد مهدی گرجیان عربی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]

مقایسه غایت شناسی در اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی با تاکید بر آراء بوعلی و ابن عربی

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [پایان نامه دکترا]

بررسی جایگاه نهاد مدرسه در سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر امور تربیتی

نویسنده: معصومه عبدالحسینی ، استاد راهنما: سیدمحمدحسین هاشمیان ، استاد مشاور 1: علی ذوعلم ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397