مقایسه ارزش تفسیری «اخبار صحابه و تابعان» و «روایات اهل بیت (ع)» در «التفسیر الاثری الجامع»
نویسنده:
علی رضا محمدی فرد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 83
چکیده:
یکی از ویژگیهای کتاب «التفسیر الاثری الجامع» آیت الله معرفت، گردآوری اخبار تفسیری صحابه و تابعان در کنار روایات معصومان (ع) است. جایگاه علمی مؤلف و تفسیر وی و حساسیت موضوع حجیت اخبار صحابه و تابعان، اهمیت و ضرورت شناخت و معرفی دیدگاه او در این عرصه را نمایان میسازد. تحقیق حاضر با عطف توجه به سه مسأله اساسی در آرای استاد معرفت (یعنی مبانی خاص حدیثشناسی وی، چگونگی و کمیت بهرهگیری از اخبار صحابه و تابعان در «التفسیر الاثری الجامع»، و مقایسه کیفیت بهکارگیری اخبار تفسیری صحابه و تابعان و روایات تفسیری اهل بیت (ع) در عملیات تفسیری)، مدعی است که ارائه معنایی خاص از معنای حجیت در اخبار تفسیری، و اصل دانستن نقد محتوایی حدیث نسبت به نقد سندی، تأثیر زیادی در حجت دانستن اخبار صحابه توسط استاد معرفت داشته است. از سویی در نگاه ایشان، اعتبار و ارزشمندی اخبار صحابه و تابعان بهمعنای همطرازی آنها با روایات اهل بیت (ع) نیست، بلکه وی با این کار دو هدف علمی و ترویجی را در تفسیر اثری پی میگیرد: 1ـ پر کردن رخنههای ناشی از نبود روایات صحیح از اهل بیت (ع) در تفسیر برخی آیات، 2ـ نشر دیدگاه اهل بیت (ع) در میان دانشمندان اهل سنت و دفاع از دیدگاههای خاص شیعه.
یکی از ویژگیهای کتاب «التفسیر الاثری الجامع» آیت الله معرفت، گردآوری اخبار تفسیری صحابه و تابعان در کنار روایات معصومان (ع) است. جایگاه علمی مؤلف و تفسیر وی و حساسیت موضوع حجیت اخبار صحابه و تابعان، اهمیت و ضرورت شناخت و معرفی دیدگاه او در این عرصه را نمایان میسازد. تحقیق حاضر با عطف توجه به سه مسأله اساسی در آرای استاد معرفت (یعنی مبانی خاص حدیثشناسی وی، چگونگی و کمیت بهرهگیری از اخبار صحابه و تابعان در «التفسیر الاثری الجامع»، و مقایسه کیفیت بهکارگیری اخبار تفسیری صحابه و تابعان و روایات تفسیری اهل بیت (ع) در عملیات تفسیری)، مدعی است که ارائه معنایی خاص از معنای حجیت در اخبار تفسیری، و اصل دانستن نقد محتوایی حدیث نسبت به نقد سندی، تأثیر زیادی در حجت دانستن اخبار صحابه توسط استاد معرفت داشته است. از سویی در نگاه ایشان، اعتبار و ارزشمندی اخبار صحابه و تابعان بهمعنای همطرازی آنها با روایات اهل بیت (ع) نیست، بلکه وی با این کار دو هدف علمی و ترویجی را در تفسیر اثری پی میگیرد: 1ـ پر کردن رخنههای ناشی از نبود روایات صحیح از اهل بیت (ع) در تفسیر برخی آیات، 2ـ نشر دیدگاه اهل بیت (ع) در میان دانشمندان اهل سنت و دفاع از دیدگاههای خاص شیعه.
مقایسه ارزش تفسیری «اخبار صحابه و تابعان» و «روایات اهل بیت (ع)» در «التفسیر الاثری الجامع»
3/21/2017 12:00:00 AM
روش آیتالله معرفت در «التفسیر الأثری الجامع»
نویسنده:
طاهره رجایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
روش و گرایش آیت الله محمدهادی معرفت در التفسیر الأثری الجامع
نویسنده:
سعید بهمنی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 3
روش و گرایش آیت الله محمدهادی معرفت در التفسیر الاثری الجامع
نویسنده:
سعید بهمنی*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1400 دوره 3، شماره 3 (پاییز 1400)
جایگاه میراث تفسیرى اهل بیت (ع)
نویسنده:
علی اکبر رستمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
معنای «ارجاء» در روایات اهل بیت(ع)
نویسنده:
عبدالمجید اعتصامی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 67
بازشناسی و تحلیل کمّی منابع کتاب «التفسیر الاثری الجامع» مطالعه موردی سوره حمد
نویسندگان:
سعیده مطیعیان نجار
،
فاطمه علایی رحمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 90
در مکتب اهل بیت (ع) ـ 22 برتری امام علی(ع) بر صحابه
نویسنده:
گروه محققین
، مترجم:
حسین علی عربی
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
اعتبارسنجی روایات اهل بیت (ع) درباره «حجیت تفسیر صحابه» با بررسی آرای آیتالله معرفت
نویسنده:
محمد علی مروجی طبسی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91