اعتبارسنجی روایات اهل بیت (ع) درباره «حجیت تفسیر صحابه» با بررسی آرای آیت‌الله معرفت

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91
چکیده:
صحابه بعد از پیامبر و امام علی (ع) نخستین افرادی هستند که با تأثیر­پذیری از تعلیمات آن دو بزرگوار، اقدام به تفسیر قرآن نمودند. استاد معرفت در کتاب «التفسیر الاثری الجامع» با استناد به روایات اهل بیت(ع)، تعریف جدیدی از معنای اصطلاحی «صحابه» ارائه کرده و بر اساس آن، به تعدیل و توثیق تمام صحابه پرداخته و اعتبار مطلق آثار تفسیری ایشان را نتیجه گرفته‌اند. این نوشتار پس از مفهوم­ شناسی «صحابی» و بیان و بررسی دیدگاه استاد در این باره، به نقد سندی و متنی آن دسته از روایات عترت که مستندِ ایشان برای اثبات حجیّت و اعتبار تفسیر صحابی بوده، پرداخته و برداشت استاد از این روایات را مورد بررسی قرار داده است. به نظر نگارنده، مفهوم «صحابی» یک حقیقت لغوی یا عرفی است که گستره معنایی آن محدود به عده‌ای انگشت‌شمار نمی‌شود. همچنین در روایات اهل بیت (ع) هیچ دلیلی بر اعتبار ویژه تفسیر صحابه از آن جهت که صحابه‌اند، وجود ندارد؛ زیرا این روایات اشکال سندی و دلالی دارند.

سنجش تطبیقی تفسیر اهل ‏بیت و صحابه

نویسنده: هاشم اسلامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6

سبک زندگی اهل بیت (ع): ویژگی‌ها، حجیت، قلمرو

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398

در مکتب اهل بیت (ع) ـ 2 نظریه عدالت صحابه

کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام - 1386

معنای «ارجاء» در روایات اهل بیت(ع)

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 67

در مکتب اهل بیت (ع) ـ 22 برتری امام علی(ع) بر صحابه

کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام - 1386

روش شناسی آیات الأحکام در تفسیر اهل بیت (ع)

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397