جایگاه میراث تفسیرى اهل بیت (ع)
نویسنده:
علی اکبر رستمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
کلیدواژه:
حجیّت خبر واحد
،
حدیث ثقلین
،
روایات
،
روایات اهل بیت(ع)
،
جایگاه سنّت در تفسیر
،
شرح حدیث ثقلین
،
ملاک واحد
،
خبر واحد در تفسیر
چکیده:
بررسى و نقد دیدگاههاى مفسّران قدیم و معاصر در باب حجیّت خبر واحد در تفسیر قرآن کریم است. نویسنده پس از ذکر حدیث مشهور ثقلین، مفاد این حدیث را ذکر مىکند و به برداشتهاى آیتاللَّه بروجردى در مورد عبارتهاى گوناگون حدیث ثقلین اشاره مىکند. سپس به جایگاه و نقش روایت در تفسیر و دیدگاههاى موافقان حجیّت خبر واحد در تفسیر پرداخته و در این زمینه چند دیدگاه را مطرح مىکند: دیدگاه شیخ طوسى: روایت تفسیرى قطع آور یا همراه با قرائن قطعى در تفسیر قرآن حجیّت دارد و خبر گمانآور و غیرقطعى به عنوان مراد احتمالى آیه مىتواند مورد استفاده قرار گیرد اما به عنوان تفسیر واقعى آیه معتبر نیست، آیتاللَّه خویى: روایتى که از سند و طریقى قطعى برخوردار باشد حجیّت دارد و روایتى که دچار ضعف باشد و شروط ویژه اعتبار را نداشته باشد، معتبر نیست. علامه طباطبایى: روایات تفسیرى تنها در فرض تواتر و قطعآور بودن معتبرند و در غیر این صورت نمىتوان آنها را حجّت شمرد. نیز روایات تفسیرى، روش تفسیر را آموزش مىدهد و نقش تفسیرى ندارد، و استاد معرفت: شرط پذیرش خبر واحد در تفسیر همراه بودن آن با قرائنى است که بر صدق و راستى آن گواهى دهد. در پایان نیز به نقد و ارزیابى دیدگاهها پرداخته است.
بررسى و نقد دیدگاههاى مفسّران قدیم و معاصر در باب حجیّت خبر واحد در تفسیر قرآن کریم است. نویسنده پس از ذکر حدیث مشهور ثقلین، مفاد این حدیث را ذکر مىکند و به برداشتهاى آیتاللَّه بروجردى در مورد عبارتهاى گوناگون حدیث ثقلین اشاره مىکند. سپس به جایگاه و نقش روایت در تفسیر و دیدگاههاى موافقان حجیّت خبر واحد در تفسیر پرداخته و در این زمینه چند دیدگاه را مطرح مىکند: دیدگاه شیخ طوسى: روایت تفسیرى قطع آور یا همراه با قرائن قطعى در تفسیر قرآن حجیّت دارد و خبر گمانآور و غیرقطعى به عنوان مراد احتمالى آیه مىتواند مورد استفاده قرار گیرد اما به عنوان تفسیر واقعى آیه معتبر نیست، آیتاللَّه خویى: روایتى که از سند و طریقى قطعى برخوردار باشد حجیّت دارد و روایتى که دچار ضعف باشد و شروط ویژه اعتبار را نداشته باشد، معتبر نیست. علامه طباطبایى: روایات تفسیرى تنها در فرض تواتر و قطعآور بودن معتبرند و در غیر این صورت نمىتوان آنها را حجّت شمرد. نیز روایات تفسیرى، روش تفسیر را آموزش مىدهد و نقش تفسیرى ندارد، و استاد معرفت: شرط پذیرش خبر واحد در تفسیر همراه بودن آن با قرائنى است که بر صدق و راستى آن گواهى دهد. در پایان نیز به نقد و ارزیابى دیدگاهها پرداخته است.
جایگاه میراث تفسیرى اهل بیت (ع)
3/20/2000 12:00:00 AM
در مکتب اهل بیت (ع) ـ 23 مهدویت از دیدگاه اهل بیت (ع)
نویسنده:
گروه محققین
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
کتابشناسى قرآن و اهل بیت (ع)
نویسنده:
محمد على هاشم زاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
محبت اهل بیت ع در قرآن
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 169 رمضان ویژهنامه مناطق مشترک
دعاهای اهل بیت ع اکسیر جانها
نویسنده:
کاظم دلیری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 167 رمضان