مبانى دینى و فرهنگ سیاسى مشارکتى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
چکیده:
مقدمه 1. سطح بالاى مشارکت‏سیاسى از جمله شاخصهاى مهم توسعه سیاسى بوده و در مقابل آن بى‏تفاوتى سیاسى قرار دارد. از نظر کسانى که رخدادهاى سیاسى جوامع را تابع الگویى خاص که در فرهنگ جامعه ریشه دارد مى‏شمارند بالا بودن سطح مشارکت‏سیاسى مبتنى بر وجود فرهنگ سیاسى مشارکتى است. بر این اساس بررسى فرایند توسعه سیاسى در جوامع اسلامى مسبوق به پژوهش پیرامون رابطه مبانى دینى و فرهنگ مذکور مى‏باشد. سؤالاتى که در این باره مطرح است را این گونه مى‏توان ذکر نمود. التزام به معارف دینى و شریعت اسلام چه الگویى از مشارکت‏سیاسى را برمى‏تابد؟ با قبول امکان برداشتهاى مختلف از تعالیم اسلام، کدام یک از وجوه ممکن برداشتهاى دینى با فرهنگ سیاسى مشارکتى سازگارتر به نظر مى‏رسد؟
2. با توجه به سؤالات فوق روشن مى‏گردد که پرداختن به موضوع از دو منظر ممکن است.
اول: این دیدگاه، که مى‏توان آن را «تاریخى‏تطبیقى‏» نامید، بر این مفروض استوار است که در نظام سیاسى «مدینه‏» که در صدر اسلام توسط مسلمانان و به رهبرى پیامبر اکرم(ص) تاسیس گردید الگویى از مشارکت وجود داشته است. این الگو نه تنها با مبانى کلامى و فقهى اسلام ناسازگارى نداشته بلکه شاید براساس آن بنیاد شده است. از سوى دیگر تحولات بوجود آمده در دوره میانه (1) موجب گردید تا اندیشه سیاسى اسلام بر محور اقتدارگرایى شکل گرفته و عناصر مشارکتى موجود در آن به فراموشى سپرده شود. اکنون بر دلسوزان تفکر ناب اسلامى شایسته و بایسته است تا با مطالعه تاریخ اسلام و سیره رهبران معصوم و بالاخص پیامبر اکرم و همچنین مسلمانان عصر تشریع به استخراج و استنباط آن الگو پرداخته و شاخصهاى آن را یافته و برحسب مقتضیات زمان و مکان جامعه کنونى آن را تفسیر و با شرایط فعلى تطبیق دهند. امتیاز پژوهشى که بر این طریق صورت پذیرد آن است که بجاى اسلامى کردن پدیده‏هاى امروزى، الگویى اسلامى را براى جامعه کنونى، عرضه مى‏دارد که خاستگاه آن در منابع و متون اسلامى و سیره نبوى است. در عین حال بعید نیست که در تطبیق آن گرفتار سلیقه‏گرایى شویم به علاوه در صورتى که شاخصهاى فرهنگ مشارکتى در جریان تبادل فرهنگى به جامعه اسلامى چنان راه یافته باشد که ضرورت انطباق مبانى دینى را بدنبال آورد. انتخاب این روش چندان قرین به توفیق به نظر نمى‏رسد.

سازه مفهومی جامعه پذیری سیاسی و جایگاه آن در فرهنگ سیاسی دینی

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)

خـودى و غـیرخودى در فرهنگ دینى

مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 97

مبانی فلسفی حکومت دینی

نویسنده: علی واعظی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: احمد بهشتی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی نظری مردم‌سالاری دینی

استاد راهنما: داود فیرحی ، استاد مشاور: منصور میراحمدی ، دانشجو: علی علویان ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1383 - [کارشناسی ارشد]

مبانی نظری تجربی دینی

نویسنده: علی شیروانی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1388

تربیت دینى؛ مبانى و روش ‏ها

نویسنده: نسرین تولیت ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 44

دانش سیاسى و فرهنگ اسلامى

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره اول - تابستان 77

تطورات معنایی مفهوم جامعه‌پذیری سیاسی و امتداد آن در فرهنگ سیاست دینی ‏

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 پاییز و زمستان 1400
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397