تعهد اجتماعی؛ مفهومی جدید در عرصه علوم اجتماعی یا معنایی کهن در تاریخ اندیشه بشری
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 2 پیاپی (10)
چکیده:
تعریف، مرزبندی و بررسی دقیق مفاهیم، از ضروریات علم است. یکی از مفاهیم مهم در ادبیات جامعهشناختی که دچار فقر مفهومی میباشد، «تعهد اجتماعی» است. این در حالی است که تعهد اجتماعی، معنایی کهن در اندیشه بشری دارد. یکی از حوزههایی که به این مفهوم پرداخته، «علم اخلاق» است. در این نوشتار با روش مطالعه اسنادی و نقد عقلانی، به بررسی کتابهای جامعالسعادات، معراجالسعاده و المقاماتالعلیه در علم اخلاق که از کتب اصلی اخلاقیاند، پرداخته شده است. در این بررسی، 51 مؤلفه برای تعهد اجتماعی استخراج شد که در نهایت، در 4 بعد اصلی مقولهبندی شدهاند. این ابعاد بر اساس عمق، دارای ترتیباند. بُعد اول که «خوشبرخوردی» است، سطحیتر از سایر ابعاد است؛ یعنی شخص میتواند این بُعد را داشته باشد اما فاقد سایر ابعاد و بهتبع آن فاقد تعهد اجتماعی باشد. بُعد دیگر «روراستبودن» است؛ یعنی شخص علاوه بر خوشبرخوردی، باید روراست هم باشد. در بُعد «خیرخواهی» ـ که سومین بُعد است ـ شخص علاوه بر خوشبرخوردی و روراستی، باید خیرخواه نیز باشد و بالاخره بُعد چهارم که عمیقترین درجه را در خلق تعهد اجتماعی دارا است، «پایداری بر خوبیها» و حفاظت از ارزشهاست. اگر کسی این 4 بُعد را داشته باشد، میتوان گفت: «متعهد است».
تعریف، مرزبندی و بررسی دقیق مفاهیم، از ضروریات علم است. یکی از مفاهیم مهم در ادبیات جامعهشناختی که دچار فقر مفهومی میباشد، «تعهد اجتماعی» است. این در حالی است که تعهد اجتماعی، معنایی کهن در اندیشه بشری دارد. یکی از حوزههایی که به این مفهوم پرداخته، «علم اخلاق» است. در این نوشتار با روش مطالعه اسنادی و نقد عقلانی، به بررسی کتابهای جامعالسعادات، معراجالسعاده و المقاماتالعلیه در علم اخلاق که از کتب اصلی اخلاقیاند، پرداخته شده است. در این بررسی، 51 مؤلفه برای تعهد اجتماعی استخراج شد که در نهایت، در 4 بعد اصلی مقولهبندی شدهاند. این ابعاد بر اساس عمق، دارای ترتیباند. بُعد اول که «خوشبرخوردی» است، سطحیتر از سایر ابعاد است؛ یعنی شخص میتواند این بُعد را داشته باشد اما فاقد سایر ابعاد و بهتبع آن فاقد تعهد اجتماعی باشد. بُعد دیگر «روراستبودن» است؛ یعنی شخص علاوه بر خوشبرخوردی، باید روراست هم باشد. در بُعد «خیرخواهی» ـ که سومین بُعد است ـ شخص علاوه بر خوشبرخوردی و روراستی، باید خیرخواه نیز باشد و بالاخره بُعد چهارم که عمیقترین درجه را در خلق تعهد اجتماعی دارا است، «پایداری بر خوبیها» و حفاظت از ارزشهاست. اگر کسی این 4 بُعد را داشته باشد، میتوان گفت: «متعهد است».
تعهد اجتماعی؛ مفهومی جدید در عرصه علوم اجتماعی یا معنایی کهن در تاریخ اندیشه بشری
3/21/2015 12:00:00 AM
چالش های معنویت گرایی جدید در عرصه اخلاق اجتماعی
ناقد:
محمدتقی اسلامی/ وحید سهرابی فر
، ارائه دهنده:
احمد شاکرنژاد
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
تاریخ اندیشه یا عمل سیاسى
نویسنده:
ابوالفضل شکوهى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
تبیین مفهومی نظریه عدالت اجتماعی در اندیشه شهید صدر
نویسندگان:
حسین سرآبادانی تفرشی
،
عادل پیغامی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
بررسی مفهوم ساختار اجتماعی در اندیشه اندیشمندان علوم اجتماعی
نویسنده:
سید مصطفی حسینی سیرت
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
استلزامات اخلاق در عرصه اجتماعی
نویسنده:
حسین توسلی*
،
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1399 دوره 3، شماره 9 (زمستان 1399)
تاریخ و ضرورت همگرایی با علوم اجتماعی
نویسنده:
سید ابوالفضل رضوی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 40
افق های جدید در عرصه نرم افزارهای قرآنی
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: ره آورد نور » سال 1382 پاييز 1382 شماره3
زنان در عرصه تاریخ اسلام ؛ مرورى دوباره
نویسنده:
پرویز رستگار
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 166
تِکَل یا تَکَل؟ تأملی در تلفظ یک واژه کهن در آثار مولانا
نویسنده:
محسن احمدوندی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 180