تحلیل و نقد دیدگاه آیت‌الله معرفت از فترت وحی قرآن

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
چکیده:
فترتِ وحی قرآن به معنای انقطاع وحی تشریعیِ جبرئیل به پیامبر اسلام6 است که به‌عنوان یکی از مباحث علوم قرآنی و تفسیری مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره این موضوع، دو دیدگاه در میان علمای علوم قرآنی وجود دارد. گروهی به فترت سه‌ساله و گروهی به انقطاع چندروزه وحی قرآن معتقدند. آیت‌الله معرفت جزو عالمان دسته نخست است که به فترت سه‌ساله وحی معتقد است. این مسئله انگیزه تحقیق حاضر شد تا به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دیدگاه آیت‌الله معرفت در این زمینه بپردازد. پژوهش پیش ‌رو نشان می‌دهد دیدگاه آیت‌الله معرفت بر پایه نقل روایت احمد بن‌حنبل از شعبی و نیز روایات مربوط به سه سال دعوت پنهانی استوار است؛ از طرفی روایت شعبی ضعیف و غیرمستند است؛ درنتیجه دیدگاه آیت‌الله معرفت تأیید نمی‌شود. همچنین روشن شده است آیت‌الله معرفت میان دو مسئله فترت وحی و دعوت پنهانی همسان‌انگاری کرده است که مستندات تاریخی، روایی و قرآنی برای پذیرش این قول وجود ندارد. در مقابل، قول به انقطاع چندروزه وحی که بین سه تا چهل روز گفته شده ‌است، با مستندات تاریخی و روایی به‌خصوص با روایات ائمه: سازگار و قابل قبول است.

تحلیل و نقد دیدگاه آیت الله معرفت از فترت وحی قرآن

مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1398 زمستان 1398 شماره 2

مباحث معرفتی تاریخ از دیدگاه آیت‌الله معرفت

نویسنده: حوراء بحرانی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400

تحلیل دیدگاه آیت‌الله معرفت در خصوص نسبت لفظ آیه با سبب نزول

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89

قلمرو عقل و وحی از دیدگاه معتزله و نقد آن از منظر قرآن و حدیث

استاد راهنما: محمدتقی سبحانی ، استاد مشاور: سید محمود موسوی ، دانشجو: سید رسول هاشمی ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1391 - [کارشناسی ارشد]

منهج تفسیری آیت‌الله معرفت

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2

بررسی و نقد دیدگاه معرفت شناسانۀ پلنتینگا

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 1

تناسخ از دیدگاه عقل و وحی

نويسنده: محمدتقی یوسفی ،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1389
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397