تحلیل و نقد دیدگاه آیتالله معرفت از فترت وحی قرآن
نویسندگان:
عیسی عیسیزاده
،
عبدالمجید طالبتاش
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
چکیده:
فترتِ وحی قرآن به معنای انقطاع وحی تشریعیِ جبرئیل به پیامبر اسلام6 است که بهعنوان یکی از مباحث علوم قرآنی و تفسیری مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره این موضوع، دو دیدگاه در میان علمای علوم قرآنی وجود دارد. گروهی به فترت سهساله و گروهی به انقطاع چندروزه وحی قرآن معتقدند. آیتالله معرفت جزو عالمان دسته نخست است که به فترت سهساله وحی معتقد است. این مسئله انگیزه تحقیق حاضر شد تا به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دیدگاه آیتالله معرفت در این زمینه بپردازد. پژوهش پیش رو نشان میدهد دیدگاه آیتالله معرفت بر پایه نقل روایت احمد بنحنبل از شعبی و نیز روایات مربوط به سه سال دعوت پنهانی استوار است؛ از طرفی روایت شعبی ضعیف و غیرمستند است؛ درنتیجه دیدگاه آیتالله معرفت تأیید نمیشود. همچنین روشن شده است آیتالله معرفت میان دو مسئله فترت وحی و دعوت پنهانی همسانانگاری کرده است که مستندات تاریخی، روایی و قرآنی برای پذیرش این قول وجود ندارد. در مقابل، قول به انقطاع چندروزه وحی که بین سه تا چهل روز گفته شده است، با مستندات تاریخی و روایی بهخصوص با روایات ائمه: سازگار و قابل قبول است.
فترتِ وحی قرآن به معنای انقطاع وحی تشریعیِ جبرئیل به پیامبر اسلام6 است که بهعنوان یکی از مباحث علوم قرآنی و تفسیری مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره این موضوع، دو دیدگاه در میان علمای علوم قرآنی وجود دارد. گروهی به فترت سهساله و گروهی به انقطاع چندروزه وحی قرآن معتقدند. آیتالله معرفت جزو عالمان دسته نخست است که به فترت سهساله وحی معتقد است. این مسئله انگیزه تحقیق حاضر شد تا به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دیدگاه آیتالله معرفت در این زمینه بپردازد. پژوهش پیش رو نشان میدهد دیدگاه آیتالله معرفت بر پایه نقل روایت احمد بنحنبل از شعبی و نیز روایات مربوط به سه سال دعوت پنهانی استوار است؛ از طرفی روایت شعبی ضعیف و غیرمستند است؛ درنتیجه دیدگاه آیتالله معرفت تأیید نمیشود. همچنین روشن شده است آیتالله معرفت میان دو مسئله فترت وحی و دعوت پنهانی همسانانگاری کرده است که مستندات تاریخی، روایی و قرآنی برای پذیرش این قول وجود ندارد. در مقابل، قول به انقطاع چندروزه وحی که بین سه تا چهل روز گفته شده است، با مستندات تاریخی و روایی بهخصوص با روایات ائمه: سازگار و قابل قبول است.
تحلیل و نقد دیدگاه آیتالله معرفت از فترت وحی قرآن
3/21/2019 12:00:00 AM
تحلیل و نقد دیدگاه آیت الله معرفت از فترت وحی قرآن
نویسندگان:
عبدالمجید طالب تاش*
،
عیسی عیسی زاده
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1398 زمستان 1398 شماره 2
مباحث معرفتی تاریخ از دیدگاه آیتالله معرفت
نویسنده:
حوراء بحرانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400
تحلیل و بررسی ماهیت مفهوم از دیدگاه آیتالله بروجردی
نویسنده:
سیف الله صرامی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 83
درآمدی بر مبانی علوم قرآنی مرجعیت علمی قرآن از دیدگاه آیتالله معرفت
نویسنده:
سیدعلی سادات فخر
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 1
قلمرو عقل و وحی از دیدگاه معتزله و نقد آن از منظر قرآن و حدیث
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1391 - [کارشناسی ارشد]
تحلیل دیدگاه آیتالله معرفت در خصوص نسبت لفظ آیه با سبب نزول
نویسنده:
سیده سعیده غروی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
تناسخ از دیدگاه عقل و وحی
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1400
بررسی و نقد دیدگاه معرفت شناسانۀ پلنتینگا
نویسندگان:
حجت ایمانی کیا
،
امیرجلیل قاضی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
منهج تفسیری آیتالله معرفت
نویسنده:
علی مدبّر (اسلامی)
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
قرآن بهمثابه گفتار، نه متن؛ نقد آخرین دیدگاه ابوزید در باب وحی و قرآن
نویسنده:
عبدالله نصری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 70