منهج تفسیری آیت‌الله معرفت

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
چکیده:
از دیدگاه آیت‌الله معرفت، منابع تفسیر قرآن عبارت‌اند از قرآن، سنت معصومان:، عقل برهانی و علم تجربی و چون «منهج‌‌ تفسیری» هر مفسر، پیوندی تنگاتنگ با دیدگاه او درباره «منابع تفسیر قرآن» دارد، می‌توان منهج تفسیری ایشان را «منهج اجتهادی جامع» نامید که دربردارندهٴ «تفسیر قرآن با قرآن»، «تفسیر قرآن با سنت»، «تفسیر قرآن با عقل برهانی» و «تفسیر قرآن با علم تجربی» است. آیت‌الله معرفت، تفسیر قرآن با قرآن را بهترین و متقن‌ترین راه فهم قرآنمیداند. ایشان نقش معصومان: را نیز در تفسیر قرآن نقش آموزشی و راهنمایی به راه‌های تفسیرمیداند. به نظر ایشان، استفاده روشمند از منبع عقل در تفسیر ضروری است و گسترش علم و فلسفه از عوامل مؤثر در فهم قرآن است. از نظر آیت‌الله معرفت، تفسیر قرآن با کشف و شهود عرفانی، فاقد اعتبار است؛ اما اگر تأویلات اهل عرفان جنبه «استشهاد» داشته باشند نه «استناد»،میتوان آنها را از باب «تداعی معانی» پذیرفت. آرای تفسیری صحابیان را با قیود و شرایطیمیتوان پذیرفت. آرای تفسیری تابعیان نیز تنها در حد مؤید و شاهد اعتبار دارند و تنها برای توانمندسازی مفسر در استنباط از قرآن راهگشایند. تفسیر به‌ رأینیز ازآن‌رو که «تحمیل» رأی بر قرآن است نه «تفسیر قرآن»، فاقد اعتبار است.

روش آیت‌الله معرفت در «التفسیر الأثری الجامع»

نویسنده: طاهره رجایی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60

مباحث معرفتی تاریخ از دیدگاه آیت‌الله معرفت

نویسنده: حوراء بحرانی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400

تحلیل و نقد دیدگاه آیت‌الله معرفت از فترت وحی قرآن

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2

چکیده مقالات همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت

کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396

تحلیل دیدگاه آیت‌الله معرفت در خصوص نسبت لفظ آیه با سبب نزول

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89

روش شناسی تفسیر منهج الصادقین

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47

شاخصه‌های منهج فقهی علامه کاشف الغطاء

مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 1(پیاپی113)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397