جایگاه حرفه‎ها در نگاه انسان‎شناختی صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51
چکیده:
این پژوهش در جست‎وجوی پاسخ به این پرسش است که در نگاه انسان‎شناختی ملاصدرا حرفه‎ها چه جایگاهی دارند و معیار طبقه‏بندی و گزینش آنها چیست؟ این معیارها با روی‌کرد تبیینی و نه توصیه‌ای بررسی گردیده است تا قواعد عام و معیارهای کلی برای نحوه انتخاب حرفه‎ها به دست آید. این تحقیق از نوع نظری، روی‌کرد آن عقلی و روش آن توصیفی- تحلیلی است. با این نگاه، ابتدا به استخراج مسائل مرتبط با موضوع مقاله در آثار ملاصدرا پرداخته، سپس با تحلیل آنها اولویت‌هایی را بیان کرده است. حرفه‎ها بر اساس فضیلت فاعل، درخشانی هدف و غایت، شرافت موضوع و زیبایی کیفیت و حالتی که از آن برای انسان حاصل می‎شود، طبقه‏بندی می‎شوند. با توجه به این معیار، حرفه‎ها در یک رده قرار ندارند و طبق قاعده، حرفه‌ها به ترتیب اولویت در چند طبقه جای می‎گیرند: 1. حرفه‎هایی مانند معلمی ‌که با جان انسان مرتبط است؛ 2. حرفه‎هایی مانند پزشکی که حیات بدن وابسته به آنهاست؛ 3. حرفه‎هایی مانند مهندسی که در حفظ حیات بدن سودمندند. درجه‏بندی ارزش‏مدارانه حرفه‎ها و صناعات به رتبه‏بندی نظام‎ها و نهادهای اجتماعی و فرایند تقسیم کارهای اجتماعی و در نتیجه تعیین وظایف انسان در موقعیت‎های گوناگون کمک می‎کند.

جایگاه شهود در فلسفه صدرالمتألهین

نویسنده: طیبه محمدی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388

مبانی انسان‌شناختی اخلاق در اندیشۀ شیخ مفید

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 16

مبانى انسان‌شناختى سیره سیاسى نبوى

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85

نظریه اعتباریات به‌مثابه نظریه‌ای انسان‌شناختی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80

مطالعه انسان‌شناختی پدیده «خون‌بس» در منطقه صیدون خوزستان

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 1(پیاپی 21)

سیاست اخلاقى در اندیشه صدرالمتألهین

نویسنده: نجف لک زایى ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و ششم - تابستان 83
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397