دکترین «توحید اجتماعی» اندیشهای بنیادین، در تکامل هندسه توحیدی و تعالی معنوی موحِّدان
نویسنده:
محمد پورعباس
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 7
چکیده:
خلأ دینورزی موحِّدان و فقدان حضور همهجانبه دین در عرصه اجتماعی از حیات، مسئلهای است که از دیرباز ذهن بسیاری از نخبگان فکری و دلسوزان اجتماعی مسلمان را به خود مشغول کرده، و هر کدام سعی نمودهاند، با ارائه نظریهای نوین، به گونهای چرائی این مسئله را مورد کندوکاو فکری قرار دهند. با این وجود به نظر میرسد یکی از اندیشههایی که میتواند به این مشکلات پایان داده، موجبات تکامل معرفتی موحِّدان و تعالی معنوی آنان در ساحت اجتماعی از حیات را فراهم نماید، اندیشه بنیادین توحیداجتماعی به معنای یگانهپرستی در عرصه حیات و زیست اجتماعی است. براین اساس در این پژوهش تلاش نمودهایم با روشی تحلیلی، نخست با ایضاح مفهومی حیات اجتماعی، یگانهپرستی در مجموع ارتباطات اجتماعی و ایجاد و عضویت در نهادهای اجتماعی را به عنوان دو مؤلفه اساسی توحید اجتماعی شمارش نماییم؛ و در ادامه با توسعه مفهومی توحید عبادی، اطاعت از قوانین فقهی ـ حقوقی و اخلاقی خداوند و نیز اخلاص در عمل و انجام تمامی افعال و رفتارها برای رضای او جلجلاله در ساحت اجتماعی از حیات را، ذیل مفهوم توحید اجتماعی مطرح نموده، آن را به عنوان نصابی جدید در هندسه معرفتی توحیدی، و بستری برای تعالی معنوی موحِّدان معرفی نماییم.
خلأ دینورزی موحِّدان و فقدان حضور همهجانبه دین در عرصه اجتماعی از حیات، مسئلهای است که از دیرباز ذهن بسیاری از نخبگان فکری و دلسوزان اجتماعی مسلمان را به خود مشغول کرده، و هر کدام سعی نمودهاند، با ارائه نظریهای نوین، به گونهای چرائی این مسئله را مورد کندوکاو فکری قرار دهند. با این وجود به نظر میرسد یکی از اندیشههایی که میتواند به این مشکلات پایان داده، موجبات تکامل معرفتی موحِّدان و تعالی معنوی آنان در ساحت اجتماعی از حیات را فراهم نماید، اندیشه بنیادین توحیداجتماعی به معنای یگانهپرستی در عرصه حیات و زیست اجتماعی است. براین اساس در این پژوهش تلاش نمودهایم با روشی تحلیلی، نخست با ایضاح مفهومی حیات اجتماعی، یگانهپرستی در مجموع ارتباطات اجتماعی و ایجاد و عضویت در نهادهای اجتماعی را به عنوان دو مؤلفه اساسی توحید اجتماعی شمارش نماییم؛ و در ادامه با توسعه مفهومی توحید عبادی، اطاعت از قوانین فقهی ـ حقوقی و اخلاقی خداوند و نیز اخلاص در عمل و انجام تمامی افعال و رفتارها برای رضای او جلجلاله در ساحت اجتماعی از حیات را، ذیل مفهوم توحید اجتماعی مطرح نموده، آن را به عنوان نصابی جدید در هندسه معرفتی توحیدی، و بستری برای تعالی معنوی موحِّدان معرفی نماییم.
دکترین «توحید اجتماعی» اندیشهای بنیادین، در تکامل هندسه توحیدی و تعالی معنوی موحِّدان
3/21/2019 12:00:00 AM
تکامل مفهوم امامت در بعد سیاسى و اجتماعى
نویسنده:
حسین مدرسی طباطبایی ترجمه حسین ایزدپناه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
کارکرد «توحید اجتماعی» در فلسفه دانش تفسیر
نویسندگان:
محمد عرب صالحی
،
فریده پیشوایی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 4
بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
نویسنده:
سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)
بررسی تقریرهای گوناگون از برهان ابنسینا بر توحید ذاتی واجب تعالی در اشارات و تنبیهات
نویسنده:
حسینعلی شیدان شید
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 زمستان 93 - مسلسل 22
نقش فطرت در تکامل اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبائی و شهید مطهری
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 4
اخلاق توحیدی و نقش آن در انگیزش
نویسنده:
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1387 (پياپي 130)، مهر 1387 شماره7
چالشهای اندیشهای و اقتصادی شیعیان در عصر امام باقر(ع)
نویسنده:
سید قاسم رزاقی موسوی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 66
بررسی تطبیقی تکامل اجتماعی از دیدگاه تالکوت پارسونز و استاد مطهری
نویسندگان:
سیدحسین شرفالدین
،
حسین اسدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 پاییز1401 مسلسل 53