تکامل مفهوم امامت در بعد سیاسى و اجتماعى
نویسنده:
حسین مدرسی طباطبایی ترجمه حسین ایزدپناه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
چکیده:
موضوع دوستى خاندان پیامبر(ص) پدیدهاى قدیم است و به روزگار خود آن حضرت باز مىگردد. در میان اصحاب و یاران آن حضرت، کسانى بودند که به خاندان او مهر مىورزیدند. بر اساس روایات تاریخى، پس از درگذشت پیامبر(ص) که موضوع جانشینى ایشان مورد اختلاف نظر قرار گرفت، همین گروه از صحابه بر اساس نص و دستور صریح آن حضرت، از حقانیتخاندان طهارت که نماینده و سرور آنان على بن ابىطالب بود سخن گفته و از آن امام بزرگوار به عنوان شایستهترین نامزد خلافت جانبدارى کردند; گرچه این نظریه و نظریه انصار که تقسیم خلافت را میان مهاجرین و انصار پیشنهاد مىکرد، مآلا طرفى نبست، و قریش، قبیله پر نفوذ که پیامبر نیز بدان وابسته بود، سر انجام توانستند یکى از معمرین و مقدمین خود را از یک سلسله دیگر، به عنوان «خلافت» بر مسند قدرت و ریاستبنشانند. امام على(ع) سر انجام در مقام استحقاقى خود قرار گرفت، اما پس از 25 سال، آن هم فقط براى مدتى کمتر از پنجسال. آن حضرت در سال چهلم هجرى به شهادت رسید. با شهادت او و عدم توفیق خلافت کوتاه مدت فرزندش امام حسن مجتبى(ع)، زعامت و قدرت سیاسى از خاندان پیامبر به دودمان اموى که سالهاى واپسین زندگى پیامبر، از سر سختترین دشمنان آن حضرت بودند منتقل شد.
موضوع دوستى خاندان پیامبر(ص) پدیدهاى قدیم است و به روزگار خود آن حضرت باز مىگردد. در میان اصحاب و یاران آن حضرت، کسانى بودند که به خاندان او مهر مىورزیدند. بر اساس روایات تاریخى، پس از درگذشت پیامبر(ص) که موضوع جانشینى ایشان مورد اختلاف نظر قرار گرفت، همین گروه از صحابه بر اساس نص و دستور صریح آن حضرت، از حقانیتخاندان طهارت که نماینده و سرور آنان على بن ابىطالب بود سخن گفته و از آن امام بزرگوار به عنوان شایستهترین نامزد خلافت جانبدارى کردند; گرچه این نظریه و نظریه انصار که تقسیم خلافت را میان مهاجرین و انصار پیشنهاد مىکرد، مآلا طرفى نبست، و قریش، قبیله پر نفوذ که پیامبر نیز بدان وابسته بود، سر انجام توانستند یکى از معمرین و مقدمین خود را از یک سلسله دیگر، به عنوان «خلافت» بر مسند قدرت و ریاستبنشانند. امام على(ع) سر انجام در مقام استحقاقى خود قرار گرفت، اما پس از 25 سال، آن هم فقط براى مدتى کمتر از پنجسال. آن حضرت در سال چهلم هجرى به شهادت رسید. با شهادت او و عدم توفیق خلافت کوتاه مدت فرزندش امام حسن مجتبى(ع)، زعامت و قدرت سیاسى از خاندان پیامبر به دودمان اموى که سالهاى واپسین زندگى پیامبر، از سر سختترین دشمنان آن حضرت بودند منتقل شد.
تکامل مفهوم امامت در بعد سیاسى و اجتماعى
3/20/1996 12:00:00 AM
واکاوی مفهوم امامت در اندیشه زراره و خاندانش
نویسندگان:
هادی الیاسی*
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: امامت پژوهی » سال 1400 دوره 11، شماره 29 (بهار و تابستان 1400)
نقش و جایگاه اجتماعی - سیاسی روحانیت در سه دهه بعد از انقلاب اسلامی
نویسنده:
رضا عیسی نیا *
،
مقاله نشریه: سپهر سیاست » سال 1393 زمستان 1393 شماره 2
پژوهشى در بعد سیاسى حماسه عاشورا
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 302
مفهوم مشارکت سیــاســى
نویسنده:
داود فیرحی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره اول - تابستان 77
خردگرایی و امامت انتخابی در اندیشه سیاسی معتزله
نویسنده:
سیدعلی میرموسوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94
بررسی مفهوم ساختار اجتماعی در اندیشه اندیشمندان علوم اجتماعی
نویسنده:
سید مصطفی حسینی سیرت
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
مفهوم آزادی در فقه سیاسی شیعه
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره اول - تابستان 77
ابعاد سیاسى مفهوم امنیت در اسلام
نویسنده:
مجید مرادى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و چهارم - تابستان 85