خردگرایی و امامت انتخابی در اندیشه سیاسی معتزله

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94
چکیده:
از میان جریان‌های فکری تمدن اسلامی، معتزلیان در خردگرایی بسی نامدارترند. بنیاد اندیشه معتزله، که به «اهل العدل و التوحید» نیز شناخته شده‌اند، بر اعتبار عقل و تقدم آن بر نقل و سمع استوار است. تأکید معتزله بر جایگاه و نقش عقل و تقدم آن بر نقل، با دیدگاه آنان در مورد اختیار و آزادی انسان پیوندی نزدیک دارد. اندیشه اختیار به همراه اصل امربه معروف و نهی از منکر، دستاوردها و نتایج روشنی برای اندیشه سیاسی معتزله داشت که در چارچوب آموزه امامت انتخابی می‌توان به آن پرداخت. این آموزه که در مرزبندی با شیعه و دیگر جریان‌های فکری اهل‌سنت طرح شد، امامت را دارای سرشتی قراردادی با هدف تأمین مصالح دنیوی، معرفی می‌کند. هرچند معتزله نقش امت در انتخاب و برکناری امام و اعتراض و ایستادگی در برابر وی را شناسایی می‌کنند، در نهایت انتخاب امام را به افرادی می‌سپارد که شایستگی تشخیص امام را دارند؛ از این رو نظریه سیاسی معتزله بیشتر نخبه‌گرایانه است و از حاکمیت مردم در دموکراسی متفاوت به نظر می‌رسد. مقاله حاضر با نگاهی گذرا به شکل‌گیری معتزله و بنیادهای کلامی آن، اندیشه سیاسی آن را تحلیل و بررسی می‌کند.

آزادی سیاسی در اندیشه های شیعه و معتزله (امام خمینی و قاضی الجبار)

نویسنده: محمود شفیعی ، استاد راهنما: داود فیرحی ، استاد مشاور 1: آیت الله شریعتمدار ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1378 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

وجوه سیاسى آزادى در کلام معتزله

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77

امامت و فلسفه سیاسى در اسلام

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54

تطور انگاره معرفت اضطراری در اندیشه معتزله

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره14

سیر اندیشه معتزله در ابعاد کلامی و علوم قرآن

نویسنده: محمد حسینی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 3

واکاوی مفهوم امامت در اندیشه زراره و خاندانش

مقاله نشریه: امامت پژوهی » سال 1400 دوره 11، شماره 29 (بهار و تابستان 1400)

اندیشه ‏هاى حسن صبّاح‏ در باب امامت و حجّت‏

نویسنده: عبدالله رجایی ،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 3 - پاییز - مسلسل 15

شیخ مفید و معتزله

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397