آزادی سیاسی در اندیشه های شیعه و معتزله (امام خمینی و قاضی الجبار)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1378 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
پژوهش حاضر با ارائه تعریفی از آزادی سیاسی،(تأثیر گذاری شهروندان در دو بعد ایجاد جامعه سیاسی و روند تصمیم سازیهای مختلف در حوزه زندگی عمومی) با تکیه بر مبنای کلامی فقهی آزادی سیاسی در اندیشه شیعه و معتزله و تحلیل و بررسی آنها، در صدد مقایسه حدود آزادی سیاسی در این دو نحله فکری با تأکید بر اندیشه های امام خمینی و قاضی عبدالجبار، بر آمده است: این پژوهش نشان می دهد که هر چند مبانی کلامی اندیشههای شیعه تنها به یک نوع آزادی سیاسی معنوی منتهی می شود، مبانی فقهی شیعه با تکیه بر مفهوم کلیدی، اصل "اباحة" دلالت روشنی بر گستره وسیعی از آزادی سیاسی در حوزه "منطقه الفراغ" مینماید و در نتیجه در مقایسه با اندیشه معتزله، آزادی بیشتری را در روند زندگی سیاسی فراهم مینماید. در مقابل، اندیشه های معتزله در باب آزادی سیاسی، هم از نبنای کلامی (آزادی ذاتی و عقل در انسانها) و هم از مبانی فقهی (تصویب) بهره میگیرد: در این تفکر تمایل به"انتخابی بودن حکومت" با تکیه بر عقل و آزادی انسان، در مرحله ایجاد زندگی سیاسی آزادی بیشتری را در مقایسه با اندیشههای شیعه تعبیه می نماید. وجود دو عنصر فکری در این دو اندیشه به عنوان امتناع فکری برای تحقق آزادی سیاسی مطرح شده اند: ۱. دنیا گریزی در اندیشههای کلامی شیعه ۲. اصالة التکلیف در اندیشههای کلامی معتزله. پیام نوشته حاضر این است که مسلمانان میتوانند با ترکیبی از دو متغیر عقل گرایی دنیوی معتزله و اصل اباحه شیعه ( قانون خالی از تکلیف بودن انسان ) بعنوان دو پایه اساسی آزادی سیاسی، پویایی و بالندگی در فلسفه سیاسی خود ایجاد نمایند و به آیندهای برخوردار از گشتاور خود افزاینده امیدوار باشند.
پژوهش حاضر با ارائه تعریفی از آزادی سیاسی،(تأثیر گذاری شهروندان در دو بعد ایجاد جامعه سیاسی و روند تصمیم سازیهای مختلف در حوزه زندگی عمومی) با تکیه بر مبنای کلامی فقهی آزادی سیاسی در اندیشه شیعه و معتزله و تحلیل و بررسی آنها، در صدد مقایسه حدود آزادی سیاسی در این دو نحله فکری با تأکید بر اندیشه های امام خمینی و قاضی عبدالجبار، بر آمده است: این پژوهش نشان می دهد که هر چند مبانی کلامی اندیشههای شیعه تنها به یک نوع آزادی سیاسی معنوی منتهی می شود، مبانی فقهی شیعه با تکیه بر مفهوم کلیدی، اصل "اباحة" دلالت روشنی بر گستره وسیعی از آزادی سیاسی در حوزه "منطقه الفراغ" مینماید و در نتیجه در مقایسه با اندیشه معتزله، آزادی بیشتری را در روند زندگی سیاسی فراهم مینماید. در مقابل، اندیشه های معتزله در باب آزادی سیاسی، هم از نبنای کلامی (آزادی ذاتی و عقل در انسانها) و هم از مبانی فقهی (تصویب) بهره میگیرد: در این تفکر تمایل به"انتخابی بودن حکومت" با تکیه بر عقل و آزادی انسان، در مرحله ایجاد زندگی سیاسی آزادی بیشتری را در مقایسه با اندیشههای شیعه تعبیه می نماید. وجود دو عنصر فکری در این دو اندیشه به عنوان امتناع فکری برای تحقق آزادی سیاسی مطرح شده اند: ۱. دنیا گریزی در اندیشههای کلامی شیعه ۲. اصالة التکلیف در اندیشههای کلامی معتزله. پیام نوشته حاضر این است که مسلمانان میتوانند با ترکیبی از دو متغیر عقل گرایی دنیوی معتزله و اصل اباحه شیعه ( قانون خالی از تکلیف بودن انسان ) بعنوان دو پایه اساسی آزادی سیاسی، پویایی و بالندگی در فلسفه سیاسی خود ایجاد نمایند و به آیندهای برخوردار از گشتاور خود افزاینده امیدوار باشند.
آزادی سیاسی در اندیشه های شیعه و معتزله (امام خمینی و قاضی الجبار)
3/21/1999 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مبانى کلامى آزادى سیاسى در اندیشه هاى شیعه و معتزله با تأکید بر اندیشه هاى امام خمینى و قاضى عبد الجبار
نویسنده:
محمود شفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال دوم - شماره هشتم - بهار 79
وجوه سیاسى آزادى در کلام معتزله
نویسندگان:
محمد العماره
،
ُسید محمد رضا شریعتمدار
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77
آزادی و عدالت در اندیشه امام خمینی(ره)
نویسنده:
سیدنورالدین شریعتمدار جزائری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78
آزادی های سیاسی از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 (پياپي 5)، تابستان 1378 شماره1
خاستگاه های قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
اندیشه سیاسی امام خمینی ره
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394