فهم دانشجویان علوم پزشکی اصفهان از مقوله حجاب (بر اساس کنش متقابل نمادین)

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
بررسی پدیدۀ حجاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به‌عنوان نوعی کنش متقابل نمادین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بیانگر این امر است که فرد کنشگر برای پوشش و حجاب خود معنایی ذهنی و ارزشی نمادین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، قائل است؛ به‌نحوی که کنش او در ارتباط با دیگران و تحت ‌‌‌‌‌‌‌‌تأثیر انتظارات دیگران در عرصه اجتماعی شکل می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نظر به اهمیت این مسئله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، جهت دست‌یابی به فهم دختران جوان ایرانی از مقوله حجاب و پوشش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تلاش شد تا با استفاده از شیوۀ پدیدارشناسی و انجام مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، با 13 نفر از این افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، چگونگی این فهم و همچنین نحوۀ برساخته‌نمودن آن را در چارچوب مفهومی کنش متقابل نمادین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبیین شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. با روش تجزیه و تحلیل هفت مرحله‌ای کولایزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 600 کد توصیفی ‌‌‌‌‌‌‌‌به ‌دست آمد که تمامی این کدها در قالب یک توصیف بسیار مفصل از پدیدۀ پوشش و حجاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تحت 35 زیرکدهای تفسیری گردآوری شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. پس از تلفیق آنها، 12 کد تفسیری و در نهایت 5 کد تبیینی به‌عنوان فهم هنجارمند سیاسی- دینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ساختارشکنانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سازوارگونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نئولیبرالیستی و هویّت‌محور کالایی شده از مقوله حجاب و پوشش ‌‌‌‌‌‌‌‌به‌ دست آمد‌‌‌‌‌‌‌‌.

بررسی انتقادی مکتب کنش متقابل نمادین از منظر اندیشمندان مسلمان با تأکید بر علامه طباطبایی

نویسنده: عابدین تیموری ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: قاسم ابراهیمی پور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تحلیل خطبه فدکیه بر اساس نظریه کنش گفتاری

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 66

بی‌نیازی فهم ظواهر قرآن از علوم عقلی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94

بی نیازی فهم ظواهر قرآن از علوم عقلی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 تابستان 1398 شماره 2

تاثیر کنش های اجتماعی در فرایند پیشرفت بر اساس آموزه های قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 پاييز 1396 شماره84

کاوشی بر مقایسۀ نگرش به حجاب دختران دورۀ متوسطه و دانشجویان دختر دانشگاه‏های ایران

نویسنده: ابراهیم فتحی ،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1402 شماره 1

رضایت‌مندی از زندگی بر اساس منابع اسلامی

نویسنده: سعید قدیری ،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1402 شماره بیست و پنجم - بهار 1402
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397