بررسی انتقادی مکتب کنش متقابل نمادین از منظر اندیشمندان مسلمان با تأکید بر علامه طباطبایی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مکتب کنش متقابل نمادین از جمله رویکردهای تفسیری است که با نگاهی خردبینانه به بررسی کنش انسانی پرداخته است. در این مکتب بر اهمیت ارتباطات نمادین و چگونگی یادگیری نمادها و معانی توسط مردم در جریان کنش متقابل تأکید میکنند. همچنین کنش فراگردی پویاست که انسان در آن حضوری فعال داشته و با درک موقعیت و تفسیر آن، کنش مناسب را برمیگزیند. رهیافت سنتی مکتب شیکاگو و رهیافت علمی مکتب آیوا دو رویکرد اصلی این مکتب به شمار میآیند. فلسفه عملگرایی و پراگماتیسم، مبانی معرفتی این مکتب را شکل میدهند که گونه‌ای خاص از انسان‌شناسی را به دنبال داشته است. غفلت از لوازم معرفتی این مبانی، این مکتب را با انتقادهای زیادی روبهرو ساخته است. بدین منظور در این پژوهش با استفاده از روششناسی بنیادین، به تحلیل این مبانی و سپس با رویکردی انتقادی، بر مبنای حکمت صدرایی و از منظر علامه طباطبایی به نقد آنها میپردازیم. در این مکتب سودمندی و فایدهمند بودن، معیار و ملاک صدق بوده و یقین منطقی به یقین روانشناختی تقلیل پیدا کرده است. نتیجه این نگرش، نسبیت در فهم و عدم دستیابی به معرفت است. نظریهپردازان کنش متقابل نمادین، با قطع ارتباط انسان با عالم ماوراء طبیعت، با نگاهی اومانیستی به انسان مینگرند. آنها با سلب اختیار از فرد و تأثیرپذیری از دیگران در جریان کنش متقابل، چهرهای منفعل از انسان را نشان داده و با فرو کاستن آگاهی به روابط میان فردی، هرگونه حقیقتی ورای فهم انسان را نفی میکنند. از اینرو به دلیل بیتوجهی نسبت به سایر ابعاد وجودی انسان و ضعف در انسانشناسی، توان تحلیل و تفهیم کامل و دقیق کنش انسانی را از دست داده و تفسیری ناقص از کنش انسانی ارائه نمودهاند. همچنین معیار صحیحی برای سنجش و گزینش رفتار در موقعیتهای مختلف توسط افراد ارائه نمیدهند و امکان پیشبینی کنش و ارائه الگوهای رفتاری مناسب را فراهم نمیکنند. کلید وازهها: کنش متقابل نمادین، مبانی انسانشناسی، تفسیر، مید، بلومر، گافمن، علامه طباطبایی.

بررسی انتقادی معنا در اندیشه وبر از منظر حکمت اسلامی با تأکید بر اندیشه علامه طباطبایی

نویسنده: محمد یوسفعلی تبار ، استاد راهنما: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور 1: حسین سوزنچی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تاکید بر تفسیر المیزان

استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور: علیرضا قائمی نیا ، دانشجو: سید محمد حسین جعفرنژاد ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان

نویسنده: محمدحسین جعفرنژاد ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: علیرضا قائمی نیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی رابطه فطرت و فرهنگ از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی

نویسنده: علی رضا محدث ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: قاسم ابراهیمی پور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی مبانی معرفتی نظریه تغییر فرهنگی از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان

نویسنده: مرضیه فخری ، استاد راهنما: قاسم ابراهیمی پور ، استاد مشاور 1: حسین سوزنچی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی شبهات مبناگرایی اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی

نویسندگان: حسن عبدی ، رضا باذلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25

بررسی شبهات مبناگرایی اسلامی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی

نویسندگان: رضا باذلی ، حسن عبدی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاييز 1394 شماره25
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397