دوازده مختصة فلسفة صدرایی
نویسنده:
احمد شهدادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 52-51
چکیده:
صدرالمتألهین شیرازی (979- 1045 ق) مؤسس حکمت متعالیه، برجستهترین فیلسوف دورة اخیر تاریخ فلسفة اسلامی است. فلسفة اسلامی، با ظهور صدرا به رنگی تازه و عرصهای جدید درآمد. از این پس، در همآمیزی فلسفة یونانی، اشراقی، عرفان و نیز مهمتر از همه متون وحیانی، بنیاد رفیع فلسفهای را بنا نهاد که مدار همة مباحث فلسفی ایرانی و کانون شرح و تفسیر فیلسوفانة همة اندیشوران قرار گرفت. فلسفة صدرایی چیزی بسی بیشتر از حکمت یونانی، نگاه اشراقی و کلام ایمانی است. گویا همة اینها هست و هیچکدام نیست. هرچند در باب فلسفة صدرایی فراوان نگاشتهاند، بیگمان هنوز تبیین مختصات فلسفی آن به تحقیق و در سنجش با دیگر فلسفههای اسلامی نیازمند پژوهشهایی افزونتر است. در فلسفة صدرایی عناصری بنیادین در کارند که شاکلة آن را میسازند و این دستگاه فلسفی را از فلسفههای مشایی، اشراقی و عرفان تمایز میبخشند. از دیگر سو، بسیاری از مباحثی که رنگ کلام و الاهیات دارند و در تاریخ اندیشة اسلامی طی سدهها بحث و بررسی شدهاند، در این فلسفه تشخص، بسط و اغلب راه حل مییابند. از این منظر نیز، دستگاه فلسفة صدرایی درخور اعتناست؛ زیرا تلاشی متفاوت برای حل بسیاری از معضلات مفاهیم دینی و ایمانی بهشمار میآید. این فلسفه میتواند در عرض کلام اسلامی، الاهیات شیعی و برخی از نحلههای فکری اسلامی، روشنکنندة بسیاری از تاریکیهای غریب اندیشة دینی و مفاهیم غامض کتاب و سنت باشد.
صدرالمتألهین شیرازی (979- 1045 ق) مؤسس حکمت متعالیه، برجستهترین فیلسوف دورة اخیر تاریخ فلسفة اسلامی است. فلسفة اسلامی، با ظهور صدرا به رنگی تازه و عرصهای جدید درآمد. از این پس، در همآمیزی فلسفة یونانی، اشراقی، عرفان و نیز مهمتر از همه متون وحیانی، بنیاد رفیع فلسفهای را بنا نهاد که مدار همة مباحث فلسفی ایرانی و کانون شرح و تفسیر فیلسوفانة همة اندیشوران قرار گرفت. فلسفة صدرایی چیزی بسی بیشتر از حکمت یونانی، نگاه اشراقی و کلام ایمانی است. گویا همة اینها هست و هیچکدام نیست. هرچند در باب فلسفة صدرایی فراوان نگاشتهاند، بیگمان هنوز تبیین مختصات فلسفی آن به تحقیق و در سنجش با دیگر فلسفههای اسلامی نیازمند پژوهشهایی افزونتر است. در فلسفة صدرایی عناصری بنیادین در کارند که شاکلة آن را میسازند و این دستگاه فلسفی را از فلسفههای مشایی، اشراقی و عرفان تمایز میبخشند. از دیگر سو، بسیاری از مباحثی که رنگ کلام و الاهیات دارند و در تاریخ اندیشة اسلامی طی سدهها بحث و بررسی شدهاند، در این فلسفه تشخص، بسط و اغلب راه حل مییابند. از این منظر نیز، دستگاه فلسفة صدرایی درخور اعتناست؛ زیرا تلاشی متفاوت برای حل بسیاری از معضلات مفاهیم دینی و ایمانی بهشمار میآید. این فلسفه میتواند در عرض کلام اسلامی، الاهیات شیعی و برخی از نحلههای فکری اسلامی، روشنکنندة بسیاری از تاریکیهای غریب اندیشة دینی و مفاهیم غامض کتاب و سنت باشد.
دوازده مختصة فلسفة صدرایی
3/20/2008 12:00:00 AM
منطق صدرایی در فلسفه اخلاق
نویسنده:
نصرالله شاملی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1
تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی
نویسنده:
طاهره نوروزی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 شماره 8
تفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی
نویسنده:
مرضیه صادق
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
گذری بر معرفت شناسی در فلسفه صدرایی
نویسنده:
بتول عزیزی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)
بازشناسی عناصر فلسفه هنر بر پایه مبانی حکمت صدرایی
نویسنده:
زهیر انصاریان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 شماره 44-43
سیاست صدرایی
دانشجو:
محسن الهی
، استاد راهنما:
منصور میراحمدی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1387 - [کارشناسی ارشد]