گذری بر معرفت شناسی در فلسفه صدرایی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)
چکیده:
از آنجا که معرفت‌شناسی در مباحث فکری عصر جدید، از جایگاه ارجمندی برخوردار است و از بنیادی‌ترین معارف انسانی به شمار می‌رود و نیز گسترة وسیعی از علوم را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اهل علم خواه ناخواه با آن رو به رو خواهند بود.
فلسفة اسلامی معاصر نیز، به جهت تبیین اصول اعتقادی و تعمیق آنها در روح و روان انسان و نیز ارائة پشتوانه‌ای قوی بر صحت و ثبات آنها، با معرفت‌شناسی پیوند دارد. امّا این دانش، در اثر انتقال دستاوردهای غربیان در حوزة معرفت‌شناسی، با مسائل جدیدی درگیر شده است که این درگیری همچنان ادامه دارد. از این رو، ضرورت تعمیق و پژوهش در این عرصه، هر چه بیشتر آشکار می‌شود.
پژوهش حاضر، با گذری بر معرفت‌شناسی و پیشیینة آن، به تبیین مؤلفه‌های معرفت‌شناسی در فلسفة صدرالمتألهین می‌پردازد، چرا که صدرا از معدود اندیشمندانی است که در عرصة فلسفه و معرفت‌شناسی مباحث متقن و قابل پذیرشی ارائه کرده است.

بررسی انتقادی جامعه شناسی معرفت کارل مانهایم از منظر فلسفه صدرایی

نویسنده: علی قربان پور لزرجانی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: حسین اژدری زاده ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

گذری بر زیبایی شناسی آیات قرآن

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1391 شماره 134

منطق صدرایی در فلسفه اخلاق

نویسنده: نصرالله شاملی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1

معرفت شناسی

نویسنده: زهره خرسندی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1384 شماره 9

استعاره راه : معرفت شناسی صدرایی و تبیین هستی شناختی سازمان

مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1386 پاييز و زمستان 1386  شماره10

تأثیر عوامل غیرمعرفتی بر معرفت در فلسفه فارابی

نویسنده: مهدی عباس زاده ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 5

دوازده مختصة فلسفة صدرایی

نویسنده: احمد شهدادی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 52-51

بررسی چیستی و نقش معرفت شناسی ذهن در فلسفه اسلامی با تأکید بر شبهات

نویسنده: عبدالحسین رحیمی ترکی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]

گذری بر «حدیث بیداری»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 شماره 58
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397