بررسی مدل تأسیسی دربارۀ علم دینی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
چکیده:
دکتر خسرو باقری درباره علم دینی، مدل مورد نظر خود را با عنوان «مدل تأسیسی» مطرح کرده است. دغدغۀ اصلی ما بررسی مدل تأسیسی است. در این مقاله، این دیدگاه را در پنج بخش اصلی معرفی کرده‏ایم و سپس در ده مورد اصلی به نقد آن پرداخته‏ایم. از نظر نگارنده، نتیجه آنکه مدل تأسیسی، خواه به‌لحاظ مبنا و خواه به‌لحاظ بنا، با اشکالات عمده‌ای مواجه است. برخی از این اشکالات ناظرند به: نگاه سیاه و سفید به علم‌شناسی، تعیین سه منطقه در دین، رابطه معرفت دینی با دیگر معرفت‌های دینی، پیامد روشن‌شدن خطای فرضیه ارائه‌شده از متون دینی، طرح عنوان «متافیزیک دینی» یا «متافیزیک برآمده از دین»، و ادعای تأثیر دین در دو قلمرو کشف و داوری. با توجه به نقدهایی که ذکر کرده‌ایم، روشن می‌شود که این مدل هیچ گام تازه‌ای برای رسیدن به هدف تولید علم دینی نمی‌تواند بردارد.

تاملاتی درباره مواجهه نظری دکتر باقری با «علم دینی»

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: کتاب نقد » سال 1393 پاييز و زمستان 1393 شماره72-73

کارگاه علم دینی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 3 -تابستان 1388

سرشت علم دینی

دانشجو: محمدمهدی قایمی امیری ، استاد مشاور: محسن قمی ، استاد راهنما: احمد واعظی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات - 1387 - [کارشناسی ارشد]

سرشت علم دینی

نویسنده: محمدمهدی قائمی امیری ، استاد راهنما: احمد واعظی جزئی ، استاد مشاور 1: محسن قمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نظر اسلام درباره علم

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1372 شماره 137

روش شناسی علم دینی

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1388

بررسی انتقادی مدل های بومی سنجش دینداری و ارائه مدل پیشنهادی

نویسنده: قاسم جوکار ، استاد راهنما: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

رابطه علم و دين و معناي علم ديني

طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1392/06/19 تا تاریخ: 1392/08/15
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397