جامعهشناسى تجدد (1)
نویسنده:
حسین بشیریه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9
چکیده:
تاریخى بودن نظریهها یک مساله بنیادى که در مباحث معرفت علم، امروزه محل مشاجره و گفتگوست، بحث درباره چگونگى حصول نظریه است. براى مثال وقتى که به آراى کارل پوپر در زمینه چگونگى پیشرفت علم مراجعه مىکنیم، مىبینیم که او معتقد است که یک نوع تنازع بقا به شیوه داروینى میان نظریات علم، وجود دارد.
بنابراین در هر زمان، نظریهاى که پاسخگوى مسائل جارى باشد، مطرح مىشود و وقتى نقص و نارسایى آن نظریه روشن شد، جهش و تحولى در زمینه نظریهپردازى حاصل مىشود. از طرفى پوپر، ضمن حفظ صحت تشکیکى که دیوید هیوم به بحث استقرا به عنوان ملاک و شاخص علم وارد مىکند، به این معنا که حوادث گذشته به معناى تایید ضرورت حوادث آینده نیست و از تجربه گذشته، به ضرورت، به قانونمندى تحولات آینده نمىرسیم، معتقد است که نظریات ، محصول حدسیات ما هستند.
مشاهده فارغ از نظریه وجود ندارد و هر مشاهدهاى مسبوق به نظریه است. در واقع همان مفهوم «پیششناخت» را که در اندیشههاى گادامر هم مطرح شده است، مىتوانیم در اینجا، در نظریه پوپر، به طور صریح مطرح کنیم که هر بینش و مشاهدهاى محصول یک پیششناخت و یک پیش نظریه است.
بنابراین علماى جامعهشناس به هنگام نظریهپردازى، طبق برنامه پژوهشى که امروزه، بخصوص تحت تاثیر سنت پوزیتیویسم آمریکایى معمول است، به دنبال بررسى همه مصادیق و شواهد نمىروند بلکه این جریان برعکس است.
تاریخى بودن نظریهها یک مساله بنیادى که در مباحث معرفت علم، امروزه محل مشاجره و گفتگوست، بحث درباره چگونگى حصول نظریه است. براى مثال وقتى که به آراى کارل پوپر در زمینه چگونگى پیشرفت علم مراجعه مىکنیم، مىبینیم که او معتقد است که یک نوع تنازع بقا به شیوه داروینى میان نظریات علم، وجود دارد.
بنابراین در هر زمان، نظریهاى که پاسخگوى مسائل جارى باشد، مطرح مىشود و وقتى نقص و نارسایى آن نظریه روشن شد، جهش و تحولى در زمینه نظریهپردازى حاصل مىشود. از طرفى پوپر، ضمن حفظ صحت تشکیکى که دیوید هیوم به بحث استقرا به عنوان ملاک و شاخص علم وارد مىکند، به این معنا که حوادث گذشته به معناى تایید ضرورت حوادث آینده نیست و از تجربه گذشته، به ضرورت، به قانونمندى تحولات آینده نمىرسیم، معتقد است که نظریات ، محصول حدسیات ما هستند.
مشاهده فارغ از نظریه وجود ندارد و هر مشاهدهاى مسبوق به نظریه است. در واقع همان مفهوم «پیششناخت» را که در اندیشههاى گادامر هم مطرح شده است، مىتوانیم در اینجا، در نظریه پوپر، به طور صریح مطرح کنیم که هر بینش و مشاهدهاى محصول یک پیششناخت و یک پیش نظریه است.
بنابراین علماى جامعهشناس به هنگام نظریهپردازى، طبق برنامه پژوهشى که امروزه، بخصوص تحت تاثیر سنت پوزیتیویسم آمریکایى معمول است، به دنبال بررسى همه مصادیق و شواهد نمىروند بلکه این جریان برعکس است.
جامعهشناسى تجدد (1)
3/20/1996 12:00:00 AM
جامعهشناسی تجدد(5) خاتمه: گسترش امواج تجدد در سطح جهان
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17
کتابشناسی جامعهشناسی سیاسی
نویسندگان:
ابوالفضل نجفی
،
غلامرضا بهروز لک
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 (پياپي 8)، تابستان و پاييز 1375 شماره3-4
روحانیت و تجدد
نویسنده:
عبدالوهاب فراتی
، استاد راهنما:
داود فیرحی
، استاد مشاور 1:
منصور میراحمدی
، استاد مشاور 2:
علیرضا امینی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [دکتری]
جامعهشناسی علم و تکنولوژی
نويسنده:
شمسالله مریجی
،
کتاب: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها) - 1398
تطور نظریههاى هویت در غرب : از تجدد تا مابعد تجدد
نویسندگان:
محمدرضا جوادى یگانه
،
حسین کچویان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره بیست و نهم - بهار 84