تحلیلی بر جایگاه صور قبیحه خیال در نظام معرفتی ابنسینا و شیخ اشراق
نویسندگان:
رضا محمدنژاد
،
جعفر شانظری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 پاییز 98 _ مسلسل 41
چکیده:
گاه انسان به وسیله خیال خود، صورتها و هیئتهای جدیدی را از واقعیتهای محسوس میسازد که این هیئتها و صور خیالی، معطوف به صورتهای حسیاند و رجوع به عالم حس رجوع دارند؛ گاهی نیز صور خیالی، انعکاس صورتهای عالم قدس در نفس مطمئنه آدمی استهستند؛ اما بعضی از صور خیالی که صور قبیحه و ظلمانی خیال خوانده میشوند، نه متصل به مبانی طبیعیاند و نه متصل به مبانی قدسی؛ چراکه عالم طبیعت، عالم زیبایی طبیعی زمینی، و عالم قدس، عالم زیبایی ملکوتی است. ازاینرو، صور خیالِ مورد توجه فیلسوفان در مباحث هستیشناسی و معرفتشناسی، اعم از صور حسنه و قبیحه است. ابنسینا و شیخ اشراق در دیدگاهی مشترک، بعضی از صور قبیحه خیال را غیرواقعی و ناشی از تشویش خیال میدانند و در دیدگاهی متفاوت، ابنسینا بعضی از آن صور را به واسطه عالم قدس، و شیخ اشراق، آن صور را با عناوینی از قبیل هیولا، غول، صور ظلمانی، جن و شیطان به واسطه عالم مثال مطلق و مقیّد تبیین میکنند. در این نوشتار در کنار بیان دیدگاه این دو فیلسوف، به تبیین و بررسی جایگاه و وجه تحقق صور قبیحه خیال، و نیز پیامدها و نکات لازم در این زمینه خواهیم پرداخت.
گاه انسان به وسیله خیال خود، صورتها و هیئتهای جدیدی را از واقعیتهای محسوس میسازد که این هیئتها و صور خیالی، معطوف به صورتهای حسیاند و رجوع به عالم حس رجوع دارند؛ گاهی نیز صور خیالی، انعکاس صورتهای عالم قدس در نفس مطمئنه آدمی استهستند؛ اما بعضی از صور خیالی که صور قبیحه و ظلمانی خیال خوانده میشوند، نه متصل به مبانی طبیعیاند و نه متصل به مبانی قدسی؛ چراکه عالم طبیعت، عالم زیبایی طبیعی زمینی، و عالم قدس، عالم زیبایی ملکوتی است. ازاینرو، صور خیالِ مورد توجه فیلسوفان در مباحث هستیشناسی و معرفتشناسی، اعم از صور حسنه و قبیحه است. ابنسینا و شیخ اشراق در دیدگاهی مشترک، بعضی از صور قبیحه خیال را غیرواقعی و ناشی از تشویش خیال میدانند و در دیدگاهی متفاوت، ابنسینا بعضی از آن صور را به واسطه عالم قدس، و شیخ اشراق، آن صور را با عناوینی از قبیل هیولا، غول، صور ظلمانی، جن و شیطان به واسطه عالم مثال مطلق و مقیّد تبیین میکنند. در این نوشتار در کنار بیان دیدگاه این دو فیلسوف، به تبیین و بررسی جایگاه و وجه تحقق صور قبیحه خیال، و نیز پیامدها و نکات لازم در این زمینه خواهیم پرداخت.
تحلیلی بر جایگاه صور قبیحه خیال در نظام معرفتی ابنسینا و شیخ اشراق
3/21/2019 12:00:00 AM
نقش خیال در خلق اثر هنری با تأکید بر آرای شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
معیار تعدد قوای نفس از منظر ابنسینا، شیخ اشراق و ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
تجلی صور خیال در صحیفه سجادیه، زیباترین اثر دعایی شیعه
نویسندگان:
حجت رسولی
،
مجتبی ترکاشوند
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 2
تأملی در حقیقت ادراک حسی بر اساس دیدگاههای شیخ اشراق و صدرالمتألهین
نویسندگان:
محمود شریفی
،
احمد سعیدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45
اصناف و آثار انوار تابان بر اخوان تجرید در اندیشه شیخ اشراق
نویسندگان:
داود حسن زاده کریم آباد
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1396 (پياپي 12)، بهار و تابستان 1396 شماره1
مفهوم نبی و جایگاه آن در فلسفه سیاسی ابنسینا
نویسنده:
طیبه محمدی کیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1386 شماره سی و هفت - بهار 86
بررسی تحلیلی تاثیر معرفتی و عملی نظام اسماء و صفات خداوند در زندگی بشر با تأکید بر آرای ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
کارکردهای خیال متصل در نظام فلسفی صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم
ارائه دهنده:
کریم خان محمدی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1392