کارکردهای خیال متصل در نظام فلسفی صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
اثبات تجرد قوه خیال و اصول قائمه بر آن و بررسی و ارائه کارکردهای آن از مباحث مربوط به نفس و مقدمات آن است. تحقیق و تبیین مساله مذکور ارتباط مستقیم با اکثر مبانی فلسفی دارد. بدون تردید فلاسفه قبل از صدر المتالهین به بسیاری از این نکات پی نبرده اند و اگر هم پاره ای از این مباحث در کتب آنها دیده می شود چون همه قواعد مربوط به آن ا ضبط نکرده اند، از رسیدن به حقیقت محروم مانده اند. صدرالمتالهین در بررسی قوای نفس تجرد قوه خیال را اثبات می کند و دلائل ابن سینا بر مادی بودن قوه خیال را رد می کند با اثبات تجرد این قوه و اثبات وحدت نفس با قوای نفس، مرتبه و صقعی به نام خیال متصل برای نفس مطرح می کند. خیال متصل از نظر ایشان جایگاه صور خیالی، صور منامیه و صور جزئی دریافتی از عالم غیب است. قوه خیال از منظر ملاصدرا دارای توانایهای خاص است از جمله نفس با کمک این قوه در مرتبه خیال خود صوری خیالی را ابداع می کند علاوه بر این توانایی حفظ و نگهداری دریافتهای غیبی و وحیانی نیز ویژه تین قوا است. با اثبات تجرد قوه خیال بقا آن در معاد نیز توجیه می شود و با بقا آن در معاد،معاد جسمانی تبیین می شود ک خود از شاهکارهای صدر المتالهین است. در تحقیق حاضر ابتدا به بررسی جایگاه قوه خیال در بین سایر قوای نفس پرداخته می شود و ادلهای که بر تجرد آن اقامه گردیده مطرح می شود، سپس کارکردهای این قوه در مباحثی چون ادارک،دریافت امور غیبی، معاد جسمانی مورد مداقه فلسفی قرار می گیرد. واژگان کلیدی:نفس، خیال متصل،متخیله، ادراک، رویا، معاد جسمانی، وحی.
اثبات تجرد قوه خیال و اصول قائمه بر آن و بررسی و ارائه کارکردهای آن از مباحث مربوط به نفس و مقدمات آن است. تحقیق و تبیین مساله مذکور ارتباط مستقیم با اکثر مبانی فلسفی دارد. بدون تردید فلاسفه قبل از صدر المتالهین به بسیاری از این نکات پی نبرده اند و اگر هم پاره ای از این مباحث در کتب آنها دیده می شود چون همه قواعد مربوط به آن ا ضبط نکرده اند، از رسیدن به حقیقت محروم مانده اند. صدرالمتالهین در بررسی قوای نفس تجرد قوه خیال را اثبات می کند و دلائل ابن سینا بر مادی بودن قوه خیال را رد می کند با اثبات تجرد این قوه و اثبات وحدت نفس با قوای نفس، مرتبه و صقعی به نام خیال متصل برای نفس مطرح می کند. خیال متصل از نظر ایشان جایگاه صور خیالی، صور منامیه و صور جزئی دریافتی از عالم غیب است. قوه خیال از منظر ملاصدرا دارای توانایهای خاص است از جمله نفس با کمک این قوه در مرتبه خیال خود صوری خیالی را ابداع می کند علاوه بر این توانایی حفظ و نگهداری دریافتهای غیبی و وحیانی نیز ویژه تین قوا است. با اثبات تجرد قوه خیال بقا آن در معاد نیز توجیه می شود و با بقا آن در معاد،معاد جسمانی تبیین می شود ک خود از شاهکارهای صدر المتالهین است. در تحقیق حاضر ابتدا به بررسی جایگاه قوه خیال در بین سایر قوای نفس پرداخته می شود و ادلهای که بر تجرد آن اقامه گردیده مطرح می شود، سپس کارکردهای این قوه در مباحثی چون ادارک،دریافت امور غیبی، معاد جسمانی مورد مداقه فلسفی قرار می گیرد. واژگان کلیدی:نفس، خیال متصل،متخیله، ادراک، رویا، معاد جسمانی، وحی.
کارکردهای خیال متصل در نظام فلسفی صدرالمتألهین
3/21/2009 12:00:00 AM
جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
تأثیر خیال در مکاشفات صوری از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسندگان:
محمد ابراهیم نتاج
،
مصطفی محبی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
مبانی فلسفی کاربرد خیال (تمثیل) در قرآن
نویسنده:
ید مهدی میرهادی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
نگرش های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین
دانشجو:
شریف لک زایی
، استاد مشاور:
مرتضی واعظ جوادی
،
داوود مهدوی زادگان
، استاد راهنما:
محمد علی فتح الهی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - دانشکده علوم سیاسی - 1391 - [دکترای تخصصی]
خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها
نویسندگان:
محمد حسین وفائیان
،
احد فرامرز قراملکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها
نویسندگان:
محمدحسین وفائیان
،
احد فرامرز قراملکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40