ملاحظاتى چند در باب یکى از مسائل آخرت*
نویسنده:
فریتیوف شوان ترجمه الف. آزاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
چکیده:
ادیان بزرگ الهى، در
مراتب متفاوت، در عین حال هم کاملند و هم ناقص: کاملند به سبب محتواى مطلق یا
طریقتشان; و ناقصند به سبب رمزپردازى خاص یا شریعتشان. اما حتى این شریعت هم
همواره در بردارنده عناصرى است که بازسازى حقیقت کامل را ممکن مىسازد. مثلا در
اسلام، یکى از این عناصر اندیشه نسبیتبهشت و دوزخ یا ابدى نبودن آنها است که به
شیوههاى گوناگونى بیان شده است. قرآن یادآورى مىکند که مرحومان و مغضوبان به
ترتیب در بهشت و دوزخند، مادام که آسمانها و زمین برپایند، مگر بخواهد (2) .
بدینسان جاودانگى مورد بحث از دو لحاظ نسبى است. اما در باب بهشت مىتوانیم این
سخن پیامبر(ص) را نیز نقل کنیم: خدا (به اهل بهشت) خواهد گفت: آیا راضى هستید؟
آنان پاسخ خواهند داد: چرا راضى نباشیم، [حال آن که] مىبینیم به ما چیزى دادهاى
که به هیچ مخلوقى ندادهاى؟ آنگاه خدا خواهد گفت: به شما بهتر از آن را خواهم داد.
آنان خواهند گفت: پروردگارا، چه چیزى بهتر است؟ آنگاه خدا خواهد گفت: رضوان خود را
بر شما خواهم افکند و از این پس هرگز بر شما خشم نخواهم گرفت. (3) این سخن، یادآور
این آیه قرآن است: رضوان خدا بزرگتر (از بهشت) است (4) . به این سخن صوفیان نیز
باید اشاره کنیم که مىگویند بهشت زندان عارفان است
ادیان بزرگ الهى، در
مراتب متفاوت، در عین حال هم کاملند و هم ناقص: کاملند به سبب محتواى مطلق یا
طریقتشان; و ناقصند به سبب رمزپردازى خاص یا شریعتشان. اما حتى این شریعت هم
همواره در بردارنده عناصرى است که بازسازى حقیقت کامل را ممکن مىسازد. مثلا در
اسلام، یکى از این عناصر اندیشه نسبیتبهشت و دوزخ یا ابدى نبودن آنها است که به
شیوههاى گوناگونى بیان شده است. قرآن یادآورى مىکند که مرحومان و مغضوبان به
ترتیب در بهشت و دوزخند، مادام که آسمانها و زمین برپایند، مگر بخواهد (2) .
بدینسان جاودانگى مورد بحث از دو لحاظ نسبى است. اما در باب بهشت مىتوانیم این
سخن پیامبر(ص) را نیز نقل کنیم: خدا (به اهل بهشت) خواهد گفت: آیا راضى هستید؟
آنان پاسخ خواهند داد: چرا راضى نباشیم، [حال آن که] مىبینیم به ما چیزى دادهاى
که به هیچ مخلوقى ندادهاى؟ آنگاه خدا خواهد گفت: به شما بهتر از آن را خواهم داد.
آنان خواهند گفت: پروردگارا، چه چیزى بهتر است؟ آنگاه خدا خواهد گفت: رضوان خود را
بر شما خواهم افکند و از این پس هرگز بر شما خشم نخواهم گرفت. (3) این سخن، یادآور
این آیه قرآن است: رضوان خدا بزرگتر (از بهشت) است (4) . به این سخن صوفیان نیز
باید اشاره کنیم که مىگویند بهشت زندان عارفان است
ملاحظاتى چند در باب یکى از مسائل آخرت*
3/21/1998 12:00:00 AM
ملاحظاتی چند در نظریه ی اهل سنت در باب خلافت
نویسندگان:
همیلتون آ. ر. گیب
،
نصرالله صالحی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14
ملاحظاتى بر مقاله «تاریخ اسلام از منظر چند پایگاه اینترنتى»
نویسنده:
عیسی جهانگیر
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14
کلام شیعی و گفتمان معتزلی (ملاحظاتی در باب مسئلۀ تأثیرپذیری کلام امامیه از کلام معتزله)
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 167-168
ملاحظاتی در باب ترجمۀ فرهنگ اصطلاحات توصیفی نسخه های خطی جهان اسلام
نویسنده:
مهرداد چترایی عزیزآبادی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 159
تاملاتى چند در باب امکان و ضرورت اسلامى شدن دانشگاه
نویسنده:
مصطفی ملکیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
کلام شیعی و گفتمان معتزلی (ملاحظاتی در باب مسئلۀ تاثیرپذیری کلام امامیه از کلام معتزله)
نویسنده:
حمید عطایی نظری*
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 (پياپي 168)، زمستان 1396 شماره1
سیمای مجرمان در عالم آخرت
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: مبلغان » سال 1393 شهريور - مهر 1393 شماره181
سیمای مومنان در عالم آخرت
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: مبلغان » سال 1393 ارديبهشت - خرداد 1393 شماره177
جُستاری در کفایت اسلام یکی از والدینِ مرتد فطری
نویسندگان:
حسن علیدادی سلیمانی
،
مصطفی طباطبایی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 92