ملاحظاتى چند در باب یکى از مسائل آخرت*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
چکیده:
ادیان بزرگ الهى، در
مراتب متفاوت، در عین حال هم کاملند و هم ناقص: کاملند به سبب محتواى مطلق یا
طریقتشان; و ناقصند به سبب رمزپردازى خاص یا شریعتشان. اما حتى این شریعت هم
همواره در بردارنده عناصرى است که بازسازى حقیقت کامل را ممکن مى‏سازد. مثلا در
اسلام، یکى از این عناصر اندیشه نسبیت‏بهشت و دوزخ یا ابدى نبودن آنها است که به
شیوه‏هاى گوناگونى بیان شده است. قرآن یادآورى مى‏کند که مرحومان و مغضوبان به
ترتیب در بهشت و دوزخند، مادام که آسمانها و زمین برپایند، مگر بخواهد (2) .
بدین‏سان جاودانگى مورد بحث از دو لحاظ نسبى است. اما در باب بهشت مى‏توانیم این
سخن پیامبر(ص) را نیز نقل کنیم: خدا (به اهل بهشت) خواهد گفت: آیا راضى هستید؟
آنان پاسخ خواهند داد: چرا راضى نباشیم، [حال آن که] مى‏بینیم به ما چیزى داده‏اى
که به هیچ مخلوقى نداده‏اى؟ آنگاه خدا خواهد گفت: به شما بهتر از آن را خواهم داد.
آنان خواهند گفت: پروردگارا، چه چیزى بهتر است؟ آنگاه خدا خواهد گفت: رضوان خود را
بر شما خواهم افکند و از این پس هرگز بر شما خشم نخواهم گرفت. (3) این سخن، یادآور
این آیه قرآن است: رضوان خدا بزرگتر (از بهشت) است (4) . به این سخن صوفیان نیز
باید اشاره کنیم که مى‏گویند بهشت زندان عارفان است

ملاحظاتی چند در نظریه ی اهل سنت در باب خلافت

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14

ملاحظاتى بر مقاله‏ «تاریخ اسلام از منظر چند پایگاه اینترنتى»

نویسنده: عیسی جهانگیر ،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14

 به در نمی‌رود از خانگه یکی هشیار

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1402 تیر -353

تاملاتى چند در باب امکان و ضرورت اسلامى شدن دانشگاه

نویسنده: مصطفی ملکیان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19

سیمای مجرمان در عالم آخرت

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1393 شهريور - مهر 1393  شماره181

سیمای مومنان در عالم آخرت

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1393 ارديبهشت - خرداد 1393  شماره177
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397