رویکرد معنوی به انتظار در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ایمدظله‌العالی و معنویت‌های نوظهور

مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1399 شماره 1
چکیده:
معنویت امروزه به حوزۀ مطالعاتی مستقلی اطلاق می‌‌شود که به مسائل مربوط به عالم درون انسان و رابطۀ درونی عموم مردم با خداوند (امر قدسی) می‌‌پردازد. آیت‌‌الله خامنه‌‌ای از اندیشورانی است که معنویت را به معنای اصطلاحی در نظر دارند و آن را در حیات بشری و تحولات آیندۀ جهان مهم ارزیابی می‌‌کنند؛ از این‌رو رویکرد معنوی به انتظار، موضوع این مقاله قرار گرفته است.
تحقیق به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده و قلمرو گردآوری داده‌‌ها، سخنرانی‌‌های رهبر انقلاب دربارۀ انتظار است. روش نمونه‌‌گیری هدفمند و متوالی بوده است؛ به طوری که جست‌‌وجو از کلیدواژه «انتظار» آغاز شد و با مفاهیم پرکاربرد و مرتبط نظیر «عدالت» و «معنویت» ادامه یافت و فرازهایی از سخنان رهبر معظم که بیشترین داده‌‌های معرفتی را دربرداشت، مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌‌های تحقیق، شامل توصیف معنویت از دیدگاه رهبر انقلاب، تبیین رابطه عدالت و معنویت، رابطه معنویت و انتظار و تعریف و تحلیل مفهومی انتظار به سه مقوله اعتراض، مردم‌‌سالاری دینی و آمادگی است. از منظر رهبر انقلاب رابطه با امام زمان عج یک رابطه قلبی است که نوعی تجربۀ معنوی را رقم می‌زند و یک رابطه شخصی و زنده است که طی آن، فرد با قلب و احساسش حضور امام را درک می‌‌کند. دیدگاه‌‌های رقیب در دو مقوله معنویت متحجرانه و معنویت‌‌های نوظهور دسته‌‌بندی شده‌‌اند.

مهدویت و انتظار در اندیشه شهید مطهری

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: موعود » سال 1384 تير 1384  شماره54

مهدویت و انتظار در اندیشه شهید مطهری

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1383 پاييز 1383  شماره33

الگوی سلامت معنوی در قرآن با رویکرد معناشناسی

مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1

تحول حوزه در پرتو اندیشه آیت‏اللّه طالقانى

نویسنده: سید عباس رضوی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 147
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397