الگوی سلامت معنوی در قرآن با رویکرد معناشناسی
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
چکیده:
موضوع محوری این جستار سلامت معنوی است که با روش معناشناسی انجام شده است. روش معناشناسی در چهار مرحله معناشناسی واژگانی، میدانهای معناشناسی، مطالعات متنی و مطالعات فرامتنی قابل بررسی است، ولی تمرکز این نوشتار، بر دو بعد سوم و چهارم است. در بخش مطالعات متنی تأکید اصلی بر متن قرآن است، البته از روایات هم استفاده میشود. یافتههای این پژوهش عبارتند از: سلامت معنوی به دو معنای معنویت سالم و سلامت بُعد چهارم انسان در ارتباطات با خداوند و امور قدسی است. تعریف مورد قبول معنویت عبارت است از: فراروی ارادی و وجودی از مادیت، انانیت و موقعیت در ابعاد بینشی، کنشی و گرایشی به سمت و سوی خداوند به عنوان کانون، مبدأ و مقصد معنویت که زمینه تجربه زیسته باطنی و عمیقتر را فراهم میکند. سلامت معنوی در اصطلاح متون روانشناسی دارای ویژگیهای ارتباط با خداوند (قدرت برتر قدسی)، هدفداری و معناداری در زندگی، حالت بنیادینِ پویا و مثبتی از بودن (بهباشی) و برخورداری، رویکرد کلنگرانه و هماهنگکننده به هستی است و سرانجام در ابعاد گوناگون شناختی، عاطفی و رفتاری نمودار میشود. الگوی سلامت معنوی در قرآن بر اساس بررسی و تحلیل حدود صد واژه قرآنیِ مرتبط، درنهایت چهار مفهوم تزکیه، حیات طیبه، تقوی و سلام (قلب سلیم) به عنوان مؤلفههای اصلی سلامت معنوی به دست آمد و در الگوی نهایی، مسیر فرایندی سلامت معنوی در این واژههای چهارگانه و نیز روابط شبکهای میان آنها در نمودارهای متفاوت ترسیم شده است.
موضوع محوری این جستار سلامت معنوی است که با روش معناشناسی انجام شده است. روش معناشناسی در چهار مرحله معناشناسی واژگانی، میدانهای معناشناسی، مطالعات متنی و مطالعات فرامتنی قابل بررسی است، ولی تمرکز این نوشتار، بر دو بعد سوم و چهارم است. در بخش مطالعات متنی تأکید اصلی بر متن قرآن است، البته از روایات هم استفاده میشود. یافتههای این پژوهش عبارتند از: سلامت معنوی به دو معنای معنویت سالم و سلامت بُعد چهارم انسان در ارتباطات با خداوند و امور قدسی است. تعریف مورد قبول معنویت عبارت است از: فراروی ارادی و وجودی از مادیت، انانیت و موقعیت در ابعاد بینشی، کنشی و گرایشی به سمت و سوی خداوند به عنوان کانون، مبدأ و مقصد معنویت که زمینه تجربه زیسته باطنی و عمیقتر را فراهم میکند. سلامت معنوی در اصطلاح متون روانشناسی دارای ویژگیهای ارتباط با خداوند (قدرت برتر قدسی)، هدفداری و معناداری در زندگی، حالت بنیادینِ پویا و مثبتی از بودن (بهباشی) و برخورداری، رویکرد کلنگرانه و هماهنگکننده به هستی است و سرانجام در ابعاد گوناگون شناختی، عاطفی و رفتاری نمودار میشود. الگوی سلامت معنوی در قرآن بر اساس بررسی و تحلیل حدود صد واژه قرآنیِ مرتبط، درنهایت چهار مفهوم تزکیه، حیات طیبه، تقوی و سلام (قلب سلیم) به عنوان مؤلفههای اصلی سلامت معنوی به دست آمد و در الگوی نهایی، مسیر فرایندی سلامت معنوی در این واژههای چهارگانه و نیز روابط شبکهای میان آنها در نمودارهای متفاوت ترسیم شده است.
الگوی سلامت معنوی در قرآن با رویکرد معناشناسی
1/1/1401 12:00:00 AM
معناشناسی صبر در قرآن
نویسندگان:
علی صالحی حاجی ابادی
،
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 86
معناشناسی عبودیت در قرآن
نویسنده:
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: آموزه های قرآنی » سال 1391 (پياپي 41)، پاييز و زمستان 1391 شماره16
معناشناسی صبر در قرآن
نویسندگان:
علی صالحی حاجی ابادی
،
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 (پياپي 86)، بهار 1397 شماره1
الگوی مراتبی سلامت اجتماعی در منابع اسلامی
نویسنده:
عباس پسندیده
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1400 شماره 10
درجات معرفت در قرآن با روش معناشناسی شناختی
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - 1396 - [دکترای تخصصی (PhD)]
معناشناسی ایثار در قرآن کریم
نویسندگان:
سیدحسین سیدی
،
علی رفیعی*
،
مقاله نشریه: الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها » سال 1393 1393 شماره32
معناشناسی روح در قرآن کریم
نویسندگان:
محمد تقی شاکر
،
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: مطالعات قرآن و حدیث » سال 1394 پاييز و زمستان 1394 شماره1
معناشناسی شناختی قلب در قرآن
استاد راهنما:
رضا برنجکار
،
علیرضا قائمی نیا
، استاد مشاور:
محمد تقی سبحانی
،
علی راد
، دانشجو:
شعبان نصرتی
،
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1394 - [پایان نامه دکترا]
سلوک معنوی در قرآن
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی*
،
مقاله نشریه: آموزه های قرآنی » سال 1399 بهار و تابستان 1399 شماره 31