همسنجی روش مواجهه اندیشه ای تبلیغ در معنویتهای نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویّت
نویسنده:
علی محمدی هوشیار
،
![علی محمدی هوشیار](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
روش مواجهه اندیشه ای تبلیغ، برخلاف روش شکلی یا روش ابزاری آن؛ درباره شیوه تغییر نظامات فکری مخاطب، در مقام نوعی استراتژی بحث کرده است. یکی از مفاهیم کلیدی در تغییر نظامات فکری؛ مفهوم هویت است که تثبیت یا تغییر نظام اولویت و حساسیت های آن، به تغییر کیش و آیین میانجامد. این نوشتار با هدف همسنجی معنویتهای نوظهور با اسلام از منظر روش مواجهه اندیشهای تبلیغ، درک جدیدی از چرایی و چگونگی تغییر یا تثبیت آیین را پیش روی سوژه پژوهان قرار داده است. مبلغان معنویتهای نوظهور با استفاده از بافتار و زمینههای مخاطبان خود، مفهوم هویت را به عنوان پیشران اصلی مورد توجه قرار داده و با توجه به جامعه هدف یا سناریوی خود، یکی از ابعاد هویتی انسان را پررنگ نموده یا در اولویت اول قرار میدهد. اما روش مواجهه اندیشهای تبلیغ در اسلام، متوازن سازی تمامی ابعاد هویتی انسان، اعم از؛ هویت فردی، تمدنی، دینی، ملی، تاریخی، خانوادگی و هویت جنسیتی انسان است و هیچگاه برای نیل به اهداف خود، در پی حذف یا کاریکاتوریزه سازی هویت بشری نبوده است.
روش مواجهه اندیشه ای تبلیغ، برخلاف روش شکلی یا روش ابزاری آن؛ درباره شیوه تغییر نظامات فکری مخاطب، در مقام نوعی استراتژی بحث کرده است. یکی از مفاهیم کلیدی در تغییر نظامات فکری؛ مفهوم هویت است که تثبیت یا تغییر نظام اولویت و حساسیت های آن، به تغییر کیش و آیین میانجامد. این نوشتار با هدف همسنجی معنویتهای نوظهور با اسلام از منظر روش مواجهه اندیشهای تبلیغ، درک جدیدی از چرایی و چگونگی تغییر یا تثبیت آیین را پیش روی سوژه پژوهان قرار داده است. مبلغان معنویتهای نوظهور با استفاده از بافتار و زمینههای مخاطبان خود، مفهوم هویت را به عنوان پیشران اصلی مورد توجه قرار داده و با توجه به جامعه هدف یا سناریوی خود، یکی از ابعاد هویتی انسان را پررنگ نموده یا در اولویت اول قرار میدهد. اما روش مواجهه اندیشهای تبلیغ در اسلام، متوازن سازی تمامی ابعاد هویتی انسان، اعم از؛ هویت فردی، تمدنی، دینی، ملی، تاریخی، خانوادگی و هویت جنسیتی انسان است و هیچگاه برای نیل به اهداف خود، در پی حذف یا کاریکاتوریزه سازی هویت بشری نبوده است.
همسنجی روش مواجهه اندیشه ای تبلیغ در معنویتهای نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویّت
1/1/1402 12:00:00 AM
اثرات مصرفگرایی بر هویت اخلاقی فردی با تکیه بر سبک زندگی ایرانیان
نویسنده:
سید علی اصغر هاشم زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 32
گونه شناسی کارکردی مفهوم مهدویت با تکیه بر گزارشات تاریخی
نویسندگان:
مهدی فرمانیان ارانی
،
حامد قرائتی*
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1393 تابستان 1393 شماره30
اسلام و سکولاریسم با تکیه بر مبانی معرفت شناسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل نقش معادشناسی در سبک زندگی اسلامی (با تکیه بر روش شناختدرمانی)
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1401 شماره 11
هویت ایرانیان در گذرگاه تاریخ با تأکید بر هویت دینی
نویسندگان:
رشید رکابیان
،
مرتضی بابایی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 2- تابستان 1401- مسلسل 90
آسیبها و چالشهای تبلیغ در عرصه بینالملل در حوزه علمیه با تکیه بر آرای رهبری
نویسنده:
رسول خضرلو
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 3(پیاپی 27)
روش مواجهه با بیحجابی در دولتهای نبوی و علوی
نویسنده:
احمد فلاح زاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
ابعاد تربیتی سوره غافر با تکیه بر تفسیر المیزان به روش دادهبنیاد
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 99
حمایت از توزیع برنامههای تولید شده رسانهای و بستههای فرهنگی در مواجهه با عرفانهای نوظهور
طرح پژوهشی: »
روش کلامی مومن الطاق در مواجهه با مکتب های کلامی معاصرش
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [کارشناسی ارشد]