هم‏سنجی روش مواجهه اندیشه‏ ای تبلیغ در معنویت‏های نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویّت

مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
روش مواجهه اندیشه‏ ای تبلیغ، برخلاف روش شکلی یا روش ابزاری آن؛ درباره شیوه تغییر نظامات فکری مخاطب، در مقام نوعی استراتژی بحث کرده است. یکی از مفاهیم کلیدی در تغییر نظامات فکری؛ مفهوم هویت است که تثبیت یا تغییر نظام اولویت و حساسیت ‏های آن، به تغییر کیش و آیین می‏انجامد. این نوشتار با هدف هم‏سنجی معنویت‏های نوظهور با اسلام از منظر روش مواجهه اندیشه‏ای تبلیغ، درک جدیدی از چرایی و چگونگی تغییر یا تثبیت آیین را پیش روی سوژه پژوهان قرار داده است. مبلغان معنویت‏های نوظهور با استفاده از بافتار و زمینه‏های مخاطبان خود، مفهوم هویت را به عنوان پیشران اصلی مورد توجه قرار داده و با توجه به جامعه هدف یا سناریوی خود، یکی از ابعاد هویتی انسان را پررنگ نموده یا در اولویت اول قرار می‏دهد. اما روش مواجهه اندیشه‏ای تبلیغ در اسلام، متوازن سازی تمامی ابعاد هویتی انسان، اعم از؛ هویت فردی، تمدنی، دینی، ملی، تاریخی، خانوادگی و هویت جنسیتی انسان است و هیچگاه برای نیل به اهداف خود، در پی حذف یا کاریکاتوریزه سازی هویت بشری نبوده است.

اثرات مصرف‌گرایی بر هویت اخلاقی فردی با تکیه بر سبک زندگی ایرانیان

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 32

گونه شناسی کارکردی مفهوم مهدویت با تکیه بر گزارشات تاریخی

مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1393 تابستان 1393  شماره30

اسلام و سکولاریسم با تکیه بر مبانی معرفت شناسی

نویسنده: ابراهیم زنگویی ، استاد راهنما: صادق لاریجانی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

هویت ایرانیان در گذرگاه تاریخ با تأکید بر هویت دینی

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 2- تابستان 1401- مسلسل 90

آسیب‌ها و چالش‌های تبلیغ در عرصه بین‌الملل در حوزه علمیه با تکیه بر آرای رهبری

نویسنده: رسول خضرلو ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 3(پیاپی 27)

روش مواجهه با بی‌حجابی در دولت‌های نبوی و علوی

نویسنده: احمد فلاح زاده ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16

روش کلامی مومن الطاق در مواجهه با مکتب های کلامی معاصرش

دانشجو: اکبر اقوام کرباسی ، استاد مشاور: محمدتقی سبحانی ، استاد راهنما: مصطفی محقق داماد ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397