ضرورت تبلیغ خداشناسی و آسیب‌شناسی تبلیغ دینی

مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 6
چکیده:
تبلیغ، به معنای رساندن پیام، و تبلیغ دینی، به مفهوم انتقال پیام دین به دیگران است. معنای عرفی تبلیغ اسلامی، عبارت است از هر کنش و رفتار و گفتار مسلمانان که موجب رسیدن پیام اسلام به دیگران شود. تبلیغ در حوزه خداشناسی، یعنی رساندن محتوای توحیدی قرآن به مخاطبان. این تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی به نگارش درآمده، به تبیین ضرورت تبلیغ و آسیب‌شناسی تبلیغ دینی پرداخته است. هدف این پژوهش، تبیین ضروت تبلیغ خداشناسی و بیان آسیب‌های تبلیغ در این حوزه است. نتیجه این تحقیق، نشان می‌دهد که تبلیغ در حوزه خدا‌شناسی، دارای ضرورت فردی و اجتماعی است. در ضرورت فردی، خداشناسی واسطه­ای برای بازسازی و تصحیح افکار و نظام روحی انسان است و در ضرورت اجتماعی، خداشناسی موجب تکامل و ضمانت اجتماعی در جامعه می‌گردد. یافته‌های تحقیق به این کاستی­های تبلیغ دینی اشاره دارد: «غفلت از ضرورت تبلیغ خداشناسی از طریق تفکر در صنع الهی»، «عدم نهادینه­سازی اندیشه به‌مثابه ابزار خداشناسی»، «بی‌توجهی به ارتباط خودشناسی با خداشناسی» و «بی‌توجهی به شرایط تبلیغ در این حوزه».

آسیب‏شناسى تبلیغ سنّتى

نویسنده: حسین شرفی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 146

آسیب‌شناسی تربیت دینی فرزندان

نویسنده: اعظم نوری ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده

خود شناسى و خداشناسى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 204

خود شناسى و خداشناسى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 205

جوان و باورها: خداشناسی

کتاب: بوستان کتاب - 1400

هنر داستان‌گویی در تبلیغ دینی

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1393 شماره 6

عوامل اثربخش در تبلیغ دینی

نویسنده: جعفر فکری ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان

تبلیغ دینی، شاخصه ‏ها و بایسته‏ ها

نویسنده: حسین شرفی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1393

آسیب‏شناسى حکومت دینى از منظر آخوند خراسانى

مقاله نشریه: حوزه » سال 1390 شماره 162

آسیب‌شناسی برنامه‌های تربیت دینی دختران در خانواده

نویسنده: زهرا امید رحمت ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 31
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397