تحلیل و ارزیابی کاربرد نفس در قرآن
نویسنده:
احمد شه گلی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
چکیده:
واژه نفس دارای معانی لغوی گوناگونی نظیر روح، خون، پیکر، چشم، جسد، نزد، حقیقت چیزی، غیب و... است. دیدگاههای متفاوتی درباره ریشه اصلی واژه نفس وجود دارد. براساس پژوهش صورتگرفته در این مقاله، ریشه اصلی واژه نفس، ذات و حقیقت هر شیء است و سایر معانی نفس برخی مجازیاند و برخی دیگر نیز قابل تأویل به این معنا هستند. واژه نفس با مشتقات آن بارها در قرآن بهکار رفته است و تبیین جایگاه آن در فهم آیات قرآنی تأثیر اساسی دارد. در منابع تفسیری معانی نفس عبارتاند از: ذات شیء، روح، خون، چشم زخم، بزرگی و بخشش. گفتهاند یکی از کاربردهای نفس در قرآن روح است و برای اثبات این ادعا به آیاتی از قرآن تمسک کردهاند. در این مقاله ضمن اشاره به آیات مذکور، در سه محور به نقد و بررسی دیدگاه مفسران پرداخته شده است: محور اول که یکی از مباحث مهم این پژوهش است، مناقشه در دلالت نفس بر روح است. براساس این دیدگاه به نظر میرسد در قرآن واژه نفس با همه استعمالات فراوان آن درباره انسان، در هیچیک از موارد به معنای روح بهکار نرفته است و نفس در قرآن به معنای ذات انسانی همراه با احوال و اوصاف مختلف بهکار رفته است؛ محور دوم ارجاع معانی متعدد نفس به معنای ذات است و محور سوم منشأ خلط مفهوم نفس با روح است.
واژه نفس دارای معانی لغوی گوناگونی نظیر روح، خون، پیکر، چشم، جسد، نزد، حقیقت چیزی، غیب و... است. دیدگاههای متفاوتی درباره ریشه اصلی واژه نفس وجود دارد. براساس پژوهش صورتگرفته در این مقاله، ریشه اصلی واژه نفس، ذات و حقیقت هر شیء است و سایر معانی نفس برخی مجازیاند و برخی دیگر نیز قابل تأویل به این معنا هستند. واژه نفس با مشتقات آن بارها در قرآن بهکار رفته است و تبیین جایگاه آن در فهم آیات قرآنی تأثیر اساسی دارد. در منابع تفسیری معانی نفس عبارتاند از: ذات شیء، روح، خون، چشم زخم، بزرگی و بخشش. گفتهاند یکی از کاربردهای نفس در قرآن روح است و برای اثبات این ادعا به آیاتی از قرآن تمسک کردهاند. در این مقاله ضمن اشاره به آیات مذکور، در سه محور به نقد و بررسی دیدگاه مفسران پرداخته شده است: محور اول که یکی از مباحث مهم این پژوهش است، مناقشه در دلالت نفس بر روح است. براساس این دیدگاه به نظر میرسد در قرآن واژه نفس با همه استعمالات فراوان آن درباره انسان، در هیچیک از موارد به معنای روح بهکار نرفته است و نفس در قرآن به معنای ذات انسانی همراه با احوال و اوصاف مختلف بهکار رفته است؛ محور دوم ارجاع معانی متعدد نفس به معنای ذات است و محور سوم منشأ خلط مفهوم نفس با روح است.
تحلیل و ارزیابی کاربرد نفس در قرآن
1/1/1401 12:00:00 AM
مفهوم تقوا و کاربرد آن در قرآن کریم
نویسنده:
سید ناصر صفری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 4
جایگاه قرآن در ارزیابی روایات
نویسنده:
سیف اله صرامی
،
مقاله نشریه: بینات » سال 1391 (پياپي 73)، بهار 1391 شماره1
کاربرد قرآن در روش اجتهادی شهید ثانی
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 58
مبانی فلسفی کاربرد خیال (تمثیل) در قرآن
نویسنده:
ید مهدی میرهادی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
ارزیابی کاربرد روش داده بنیاد در استخراج نظریه علمی از متون دینی
ناقد:
مسعود معینی پور
، ارائه دهنده:
غلامرضا بهروزی لک
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
استبداد و خودکامگى در تحلیل قرآن
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1383 37-38