بررسی کوگیتوی لکانی و ارزیابی آن از منظر انگاره ادراک حضوری در حکمت متعالیه
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 تابستان 1400 _ مسلسل 48
چکیده:
انگاره سوژه رشته پیوند بسیاری از مباحث فلسفی است که با تفکر دکارت آغاز و سپس به واسطه کانت، هگل و لکان پی گرفته میشود. لکان با خوانش زبانشناختی از روانکاوی فروید و مفهومِ ناخودآگاه سوژه را به عنوان یک برساخت زبانی تعریف میکند. هستیِ عینیِ سوژه که به واسطه دالها خط خورده است، خودش را از طریق زبان بازنمایی میکند؛ اما این خطخوردگی به واسطه زبان، موجود انسانی را میان خودآگاه و ناخودآگاه منقسم میکند. ناخودآگاه بخشی از واقعیّت سوژه است که سوژه در آنجا حضور ندارد؛ لذا از منظر لکان بر خلاف دکارت، نمیتوان از اندیشه، هستیِ سوژه را استنتاج کرد، بلکه اندیشه حقیقیِ سوژه در ناخودآگاه است و سوژه در آنجا غایب است. این نوشتار با یک روش توصیفی و تحلیلی نشان میدهد چگونه ملاصدرا با طرح اصولی مانند اصالت وجود، علم حضوری و تشخّص وجود، مسیرِ متفاوتی را برای تبیین فاعلیّت و آگاهی سوژه ترسیم میکند. وجود در همه مراتب هستی بر ماهیت و آنچه به واسطه زبان برساخته میشود، تقدم دارد و علم حضوری نشانه انطباق کامل سوژه با هویّت هستیشناختیِ خود است. سوژه میتواند فراسوی تمام تعیّنات ماهوی، عنصرِ درونماندگاری را در خود تشخیص دهد که بر اساس آن با گذر از خودبیگانگی به اینهمانی دست یابد.
انگاره سوژه رشته پیوند بسیاری از مباحث فلسفی است که با تفکر دکارت آغاز و سپس به واسطه کانت، هگل و لکان پی گرفته میشود. لکان با خوانش زبانشناختی از روانکاوی فروید و مفهومِ ناخودآگاه سوژه را به عنوان یک برساخت زبانی تعریف میکند. هستیِ عینیِ سوژه که به واسطه دالها خط خورده است، خودش را از طریق زبان بازنمایی میکند؛ اما این خطخوردگی به واسطه زبان، موجود انسانی را میان خودآگاه و ناخودآگاه منقسم میکند. ناخودآگاه بخشی از واقعیّت سوژه است که سوژه در آنجا حضور ندارد؛ لذا از منظر لکان بر خلاف دکارت، نمیتوان از اندیشه، هستیِ سوژه را استنتاج کرد، بلکه اندیشه حقیقیِ سوژه در ناخودآگاه است و سوژه در آنجا غایب است. این نوشتار با یک روش توصیفی و تحلیلی نشان میدهد چگونه ملاصدرا با طرح اصولی مانند اصالت وجود، علم حضوری و تشخّص وجود، مسیرِ متفاوتی را برای تبیین فاعلیّت و آگاهی سوژه ترسیم میکند. وجود در همه مراتب هستی بر ماهیت و آنچه به واسطه زبان برساخته میشود، تقدم دارد و علم حضوری نشانه انطباق کامل سوژه با هویّت هستیشناختیِ خود است. سوژه میتواند فراسوی تمام تعیّنات ماهوی، عنصرِ درونماندگاری را در خود تشخیص دهد که بر اساس آن با گذر از خودبیگانگی به اینهمانی دست یابد.
بررسی کوگیتوی لکانی و ارزیابی آن از منظر انگاره ادراک حضوری در حکمت متعالیه
3/21/2021 12:00:00 AM
بررسی کوگیتوی لکانی و ارزیابی آن از منظر انگاره ادراک حضوری در حکمت متعالیه
نویسندگان:
محسن قمی *
،
رضا احمدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 دوره 13، شماره 48 (تابستان 1400)
بررسی شخصبودن خداوند و چالشهای آن از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمد باقر دهقان
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51
تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
احمد غفاری قره باغ
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
بررسی حقیقت و مراتب عقل در حکمت متعالیه و ارزیابی آن از نظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد و بررسی الحاد در فلسفه سارتر از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
رضا پوراسمعیل
،
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 زمستان99 _ مسلسل 46
سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم
نویسنده:
منصور ميراحمدي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01
بررسی مقایسه ای صقع ربوبی از منظر حکمت متعالیه و عرفان نظری و کارکردهای آن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
بررسی افعال ارادی انسان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در تحلیل کنش اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]