بررسی مقایسه ای صقع ربوبی از منظر حکمت متعالیه و عرفان نظری و کارکردهای آن

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
چکیده:
نظام هستي شناسانه‌ ملاصدرا از عرفان ابن¬عربي و پيروان او بهره بسياری برد و مکتبی فلسفی را رقم زد که بسیاری از نظریات عرفانی در آن تلقی به قبول شد. یکی از این آموزه‌ها صقع ربوبی است. ملاصدرا به صورت روش‌مند و برهاني به تبيين صقع ربوبی پرداخت. او با تبيين مقام ذات يا احديت و تمايز بخشيدن آن از مقام واحدیت یا عالم اله، بخش دوم را صقع ربوبی دانست. از نظر وی، احدیت، همان حقیقت مطلق وجود و مقام وجود محض و حضرت غیب الغیوبی است که هیچ اسم و رسمی ندارد ولی منشأ تمام اسماء و صفات است. این نظر او با اکثر عرفا که احدیت را اولین تعین حق می‌دانند در تعارض است. از نظر بیشتر عرفا، صقع ربوبی شامل احدیت و واحدیت به عنوان تعین اول و ثانی است ولی ملاصدرا، تنها واحدیت را در صقع ربوبی قرار می‌دهد و احدیت را همان مقام ذات می‌داند. او همچون عرفا، کثرت اسماء و صفات الهي را در واحدیت می‌داند. اسماء و صفات در صقع ربوبی، اولین تجلیات حق تعالی هستند که به صورت معانی و اضافات معقول از حق تعالی متجلی می‌شوند. علاوه بر اسماء و صفات، اعیان ثابته از لوازم اسماء و صفات الهي و در صقع ربوبي هستند. ملاصدرا عقول و مفارقات را نیز جزو عالم اله و صقع ربوبی می‌داند. از خصوصیات صقع ربوبی آن است که حقايق موجود در صقع ربوبي به وجود حق موجود و به وجود او واجب هستند و واسطه ميان خلق و خالق به شمار مي‌روند. با تبيين صقع ربوبي، برخی مسائل فلسفی توسط ملاصدرا، تفسیرهای جدیدی می‌یابند. از جمله آنکه: 1. تجلیات موجود در صقع ربوبی، معانی و اضافات معقول ذات و تجلیات علمی حق هستند. تجلیات موجود در صقع ربوبی، در مقابل تجلیات وجودی حق تعالی هستند که عالم ممکنات را تشکیل می‌دهند. 2. صور موجود در صقع ربوبی یا اعیان ثابت، علم الهي به مخلوقات پيش از خلقت آنها هستند. 3با صقع ربوبی که معانی کثیر موجود به وجود ذات هستند و واسطه شدن آنها میان ذات و ممکنات، ربط واحد به کثیر قابل تبیین است. 4. با قرار گرفتن عالم عقل در صقع ربوبی، تنها عالم مثال و ماده جزو ممکنات هستند و به این ترتیب ملاصدرا به حدوث همه ممکنات حکم می‌کند. 5. علم خداوند به موجودات مختار در صقع ربوبی با قید اختیار صورت گرفته است و تبیین گر افعال اختیاری انسان است و مباحث دیگری از این دست. کليد واژه: ملاصدرا، عرفان نظری، صقع ربوبي، احديت، واحديت، اعیان ثابت، اسماء و صفات

کارکردهای دولت اخلاقی از منظر حکمت سیاسی متعالیه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 2

بررسی کاشفیت علم از منظر حکمت متعالیه

دانشجو: عیسی مهدوی خو ، استاد مشاور: حسن عبدی ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی کاشفیت علم از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: عیسی مهدوی خو ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01

بررسی کوگیتوی لکانی و ارزیابی آن از منظر انگاره ادراک حضوری در حکمت متعالیه

نویسندگان: محسن قمی ، رضا احمدی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 تابستان 1400 _ مسلسل 48

مقایسه نفس از دیدگاه حکمت متعالیه و مکتب تفکیک

نویسنده: فرزاد محبی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: احمد بهشتی ، استاد مشاور 2: رضا رضا برنجکار ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی نظری هستی‌شناسی حکمت سیاسی متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397