بررسی انتقادی دیدگاه هیوم در باب منشأ و مفاد اعتقاد به نفس/ روح آدمی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
چکیده:
دیوید هیوم، از فیلسوفان تجربه‌گرا، با رصد خاستگاه تصورات و اعتقادات، مفادشان را توضیح می‌دهد؛ زیرا به اعتقاد او بر پایه اصل نسخه‌برداری، تصور و اعتقادی که خاستگاه مبهمی داشته باشد و نتوان آن را به انطباع مشخصی بازگرداند، محتوای مشخصی ندارد و پوچ است. هیوم همین رویکرد را در تبیین منشأ و مفاد اعتقاد به نفس/خود/ روح آدمی پی می‌گیرد و به این نتیجه می‌رسد که اعتقاد به نفس، نه امری عقلی و نه شهودی (موضع سلبی)، بلکه ناشی از تخیّل است و از‌همین‌رو خطاآمیز و در‌عین‌حال گریزناپذیر است (موضع ایجابی). در نوشتار پیش‌‌ رو با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، تبیین هیوم از موضوع یاد‌شده را بررسی و نقد می‌کنیم تا روشن شود اولاً موضع ایجابی او رضایت‌بخش نیست و دارای حفره‌های معرفتی متعددی است؛ ثانیاً موضع ایجابی او با موضع سلبی و مبانی دیگر او ناسازگار است؛ ثالثاً به نقش علم حضوری در تبیین اعتقاد به روح توجهی نشده است.

بررسی انتقادی دیدگاه هیوم در باب منشا و مفاد اعتقاد به نفس/ روح آدمی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 دوره 25، شماره 3 (پاییز 1399)

تحلیل انتقادی دیدگاه هیوم در باب شکاکیت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47

مطالعه انتقادی دیدگاه تیلیش در باب عقل و ایمان

نویسنده: مصطفی صالحی اردکانی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی دیدگاه ویلیام استنگر در باب نظریه تنظیم دقیق کیهانی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401

بررسی تطابق دیدگاه ملاصدرا با موضع شریعت در باب حدوث و قدم نفس

نویسنده: محمد میری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 64

تعدّد نفس و روح در نگاه ارسطو

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12

تحلیل انتقادی دیدگاه دیوید هیوم درباره جوهریت و این همانی ذهن

مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1396 (پياپي 58)، زمستان 1396 شماره2

بررسی سه دیدگاه در باب چیستی «قانون طبیعی»

نویسنده: مرتضی رضایی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44

نقد و بررسی دیدگاه جورج مور در باب فهم عرفی

مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1395 (پياپي 53)، پاييز 1395 شماره1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397