نگاهی متفاوت به آموزش قرآن؛ بهره‌گیری از رویکرد ارتباطی در آموزش زبان دوم

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
چکیده:
آموزش زبان دوم تابع الگوهای مختلفی است که با انتخاب هرکدام، سبک و اسلوب آموزشی نیز تا حد زیادی تغییر می‌کند. حال اگر این زبان دوم، زبان قرآن باشد، انتخاب الگوی مناسب برای آموزش آن، بسیار ضروری می‌نماید. شیوه‌های کنونی آموزش قرآن مبتنی بر آموزش مهارت‌های نوشتاری (روخوانی) است که شبیه روش «دستور زبان و ترجمه» در آموزش زبان دوم است. با توجه به منسوخ‌شدن روش «دستور زبان و ترجمه» و جایگزین‌شدن روش «ارتباطی»، این مقاله ضمن معرفی اصول روش «ارتباطی»، با توجه به شباهت‌هایی که این روش با سیره‌ تعلیمی پیامبر و امامان(علیهم السلام) دارد، کاربست آن را در آموزش قرآن پیشنهاد می‌کند. مهم‌ترین مؤلفه‌‌های روش «ارتباطی» عبارت‌اند از: «تأکید بر مهارت شنیداری» و «تأکید بر معنامحوری و کاربست آموخته‌‌ها در زندگی» که شباهتی تام با مؤلفه‌‌های اصلی آموزش قرآن در سیره‌‌ پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی «آموزش قرآن به روش شنیداری-گفتاری» و «معنامحوری و عمل به مفاهیم آیات در زندگی» دارد.

نگاهی متفاوت به حجیت خبر واحد در اعتقادات

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 31و32 (ویژه حدیث)

ترجمه ای متفاوت از قرآن، برآمده از اصولی متفاوت (بخش سوم)

نویسنده: محمدرضا صفوی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 185

نگاهی به کتاب «آموزش مقدماتی نحو»

نویسنده: جواد آسه ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 شماره 127

نگاهی به دستور زبان فارسی امروز

نویسنده: پروین تاج بخش ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1379 شماره 62

نگاهی به فرهنگ جامع زبان فارسی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1392 شماره 142

تأمّلی در بهره‌گیری از «قرعه» در تزاحم

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 3

کتاب شناسی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان 1

نویسنده: نفیسه رئیسی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 شماره 165
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397