باز پژوهی تحلیلی بر نظریه اقتباس قرآن از آموزهای زردتشتی
نویسنده:
باقر ریاحی مهر
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 3
چکیده:
در سده های اخیر مستشرقان و محققان غیر مسلمان به صورت آکادمیک به موضوع «منابع و مصادر قرآن» توجه کرده اند. سابقه موجود از این بحث به قرن 19 میلادی برمی گردد و از آن پس تاکنون طیف گسترده ای از دیدگاه ها مطرح شده است. صاحبان این بحث به طرح شبهاتی در منابع و مصادر قرآن پرداخته و با فرضیه ها و شبهات گوناگون چنین القا می کنند که پیامبر بخش قابل توجهی از قرآن را از منابع مختلفی چون تورات، انجیل، فرهنگ و آداب جامعه جاهلی، آئین صابئان، حنفاء یا اشعار جاهلی اخذ کرده است. و یا برآنند که آن حضرت با تاثیرپذیری از شرایط اجتماعی، فرهنگی و مذهبی عصرش، خود پدید آورنده متن قرآن بوده است. خاورشناسان با تمسک به این اصل و با توجه به مشابهت های موجود نظریه اقتباس قرآن از آموزه های زردتشتی برگزیده اند.پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی و بارویکرد انتقادی نظریه اقتباس قرآن از آموزهای زردتشتی به چالش می کشاند.به نظر میرسد، آنچه پایه و اساس فکری این دسته از مستشرقان را شکل میدهد، در وجه اول، عنادورزی دیرینهی غرب نسبت به مسلمانان میباشد که این مسئله در رویکرد قرآنپژوهی ایشان نیز به چشم میخورد و وجه دیگر، عدم توجه به اصول پژوهش میباشد، و به روشنی میتوان دریافت که هدف مستشرقان از این گونه پژوهشها، شناخت اسلام و قرآن نبوده و نیست.
در سده های اخیر مستشرقان و محققان غیر مسلمان به صورت آکادمیک به موضوع «منابع و مصادر قرآن» توجه کرده اند. سابقه موجود از این بحث به قرن 19 میلادی برمی گردد و از آن پس تاکنون طیف گسترده ای از دیدگاه ها مطرح شده است. صاحبان این بحث به طرح شبهاتی در منابع و مصادر قرآن پرداخته و با فرضیه ها و شبهات گوناگون چنین القا می کنند که پیامبر بخش قابل توجهی از قرآن را از منابع مختلفی چون تورات، انجیل، فرهنگ و آداب جامعه جاهلی، آئین صابئان، حنفاء یا اشعار جاهلی اخذ کرده است. و یا برآنند که آن حضرت با تاثیرپذیری از شرایط اجتماعی، فرهنگی و مذهبی عصرش، خود پدید آورنده متن قرآن بوده است. خاورشناسان با تمسک به این اصل و با توجه به مشابهت های موجود نظریه اقتباس قرآن از آموزه های زردتشتی برگزیده اند.پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی و بارویکرد انتقادی نظریه اقتباس قرآن از آموزهای زردتشتی به چالش می کشاند.به نظر میرسد، آنچه پایه و اساس فکری این دسته از مستشرقان را شکل میدهد، در وجه اول، عنادورزی دیرینهی غرب نسبت به مسلمانان میباشد که این مسئله در رویکرد قرآنپژوهی ایشان نیز به چشم میخورد و وجه دیگر، عدم توجه به اصول پژوهش میباشد، و به روشنی میتوان دریافت که هدف مستشرقان از این گونه پژوهشها، شناخت اسلام و قرآن نبوده و نیست.
باز پژوهی تحلیلی بر نظریه اقتباس قرآن از آموزهای زردتشتی
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تاليف كتاب بررسي مصادر قرآن ( اقتباس قرآن از عهدين )
نویسنده:
فرج اله ميرعرب
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/06/23 تا تاریخ: 1397/06/30
تاليف كتاب بررسي مصادر قرآن ( اقتباس قرآن از عهدين )
نویسنده:
محمد حسن زماني
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/06/28 تا تاریخ: 1397/06/30
تحلیلی بر نظریه شهرسازی اسلامی ابراهیم
مقاله کنفرانس: دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی - 1392
باز پژوهی جایگاه ارش در عقد اجاره
نویسندگان:
محمد امامی
،
غلامرضا یزدانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 2
تحلیلى بر واپسین نظریه مهندس مهدى بازرگان
نویسنده:
محمد خردمند
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
تحلیلی بر ماهیت نظریه ولایت فقیه امام خمینی
نویسندگان:
فرهاد وفائی فرد *
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1397 بهار 1397 شماره20
قرآن پژوهی گلدزیهر
نویسنده:
سید مجید پورطباطبایی
،
مقاله نشریه: قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان) » سال 1386 بهار و تابستان 1386 شماره2