بحثى در مبانى معرفتى تفاوت ربا و بهره بانکى
نویسنده:
موسی غنی نژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
چکیده:
انتقاد عالمانه و روشمند آقاى سید عباس موسویان از مقاله این جانب تحت عنوان «تفاوت ربا و بهره بانکى» (چاپ شده در مجله نقدونظر، شماره 12) براى پیشبرد بحث مطرح شده، بسیار مغتنم است. عنوان مقاله انتقادى ایشان، «بهره بانکى همان رباست» (1) ، خود پاسخ پرصلابتى به پرسش طرح شده درباره تفاوت ربا و بهره بانکى است و گویاى صراحتسخن و سلیقه نویسنده محترم مبنى بر اجتناب از حاشیه رفتن است که در سراسر نوشته ایشان خود را به خوبى نشان مىدهد. براى کسى چون راقم این سطور که همیشه کوشیده است تا از چنین روش و سلیقهاى در بحثها پیروى کند، گفتگو با آقاى موسویان کارى دلپذیر، اما در عین حال دشوار و خطیر است. از تذکرات فاضلانه ایشان درباره تاریخ اقتصادى صدر اسلام نکات جالبى آموختم که جاى سپاس فراوان دارد. شکل مقاله انتقادى آقاى موسویان از جهت رعایت روش علمى و امانتدارى نسبتبه مطالب مورد انتقاد بدون ایراد است. اما با این حال به نظر مىرسد نکات مهمى از بحث مربوط به «تفاوت ربا و بهره بانکى» مورد غفلت واقع شده است. این غفلت، همچنان که خواهیم دید، اساسا ریشه در کمالتفاتى (اگر نگوییم بىالتفاتى) نویسنده نسبتبه رویکرد معرفتشناختى بحث دارد که در آغاز مقاله من بر آن تاکید شده بود و تقریبا همه استدلالهاى مقاله «تفاوت...» در چارچوب این رویکرد معنا پیدا مىکرد. شاید اشکال کار از خود من بوده که در ابتداى نوشته، توضیحى کافى درباره «اشتباه در ارزیابى مفاهیم» یا «خلط معرفتشناختى» نداده بودم و بدون بیان مقدمهاى نظرى، به مصادیق و مثالها پرداخته بودم. در این نوشته مىکوشم به رفع این نقیصه پرداخته، از این طریق به انتقادها و نتیجهگیریهاى آقاى موسویان در حد توان خود پاسخ دهم.
انتقاد عالمانه و روشمند آقاى سید عباس موسویان از مقاله این جانب تحت عنوان «تفاوت ربا و بهره بانکى» (چاپ شده در مجله نقدونظر، شماره 12) براى پیشبرد بحث مطرح شده، بسیار مغتنم است. عنوان مقاله انتقادى ایشان، «بهره بانکى همان رباست» (1) ، خود پاسخ پرصلابتى به پرسش طرح شده درباره تفاوت ربا و بهره بانکى است و گویاى صراحتسخن و سلیقه نویسنده محترم مبنى بر اجتناب از حاشیه رفتن است که در سراسر نوشته ایشان خود را به خوبى نشان مىدهد. براى کسى چون راقم این سطور که همیشه کوشیده است تا از چنین روش و سلیقهاى در بحثها پیروى کند، گفتگو با آقاى موسویان کارى دلپذیر، اما در عین حال دشوار و خطیر است. از تذکرات فاضلانه ایشان درباره تاریخ اقتصادى صدر اسلام نکات جالبى آموختم که جاى سپاس فراوان دارد. شکل مقاله انتقادى آقاى موسویان از جهت رعایت روش علمى و امانتدارى نسبتبه مطالب مورد انتقاد بدون ایراد است. اما با این حال به نظر مىرسد نکات مهمى از بحث مربوط به «تفاوت ربا و بهره بانکى» مورد غفلت واقع شده است. این غفلت، همچنان که خواهیم دید، اساسا ریشه در کمالتفاتى (اگر نگوییم بىالتفاتى) نویسنده نسبتبه رویکرد معرفتشناختى بحث دارد که در آغاز مقاله من بر آن تاکید شده بود و تقریبا همه استدلالهاى مقاله «تفاوت...» در چارچوب این رویکرد معنا پیدا مىکرد. شاید اشکال کار از خود من بوده که در ابتداى نوشته، توضیحى کافى درباره «اشتباه در ارزیابى مفاهیم» یا «خلط معرفتشناختى» نداده بودم و بدون بیان مقدمهاى نظرى، به مصادیق و مثالها پرداخته بودم. در این نوشته مىکوشم به رفع این نقیصه پرداخته، از این طریق به انتقادها و نتیجهگیریهاى آقاى موسویان در حد توان خود پاسخ دهم.
بحثى در مبانى معرفتى تفاوت ربا و بهره بانکى
3/21/1998 12:00:00 AM
تفاوت ماهوی ربا و بهره(آزاداندیشی)
ناقد:
حسن آقا نظری – سیدکاظم رجایی
، ارائه دهنده:
موسی غنی نژاد
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1385
جریانشناسی نظریات ربا و بهره
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین موسویان
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1384
آیا بهره بانکى همان رباست*
نویسنده:
حمیدرضا شهمیرزادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
مبانى حرام بودن ربا و مسأله بانک1
نویسنده:
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1379 شماره 26-25
تبیین و بررسی مبانی معرفتی دیرینهشناسی میشل فوکو
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 1 (پیاپی 9)