آیا بهره بانکى همان رباست*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
چکیده:
آقاى موسى غنى‏نژاد در مقاله‏اى تحت عنوان «تفاوت ربا و بهره بانکى‏» (فصلنامه نقدونظر، شماره‏12، پاییز 1376) سعى در اثبات این نظریه دارند که دو مقوله یاد شده ماهیتا با یکدیگر متفاوت بوده و ربطى به هم ندارند; تا از این طریق مجوز فعالیت‏بانکهاى مبتنى بر نظام بهره را فراهم کنند. البته تلاش صادقانه ایشان براى آشتى دادن میان اثرات مخرب اجتماعى‏اقتصادى ربا و نفى شرعى‏اخلاقى آن از یک طرف، و ضرورت جلوگیرى از احتکار پس‏اندازها از طریق دادن پاداشى تحت عنوان بهره بانکى از طرف دیگر، قابل فهم است. اما به نظر مى‏رسد که ایشان در این راه به خطا رفته‏اند و در صورت موفقیت راه‏حل پیشنهادى ایشان، ما در نهایت، در راه کشورهاى غربى قدم نهاده‏ایم; که این نمى‏تواند مطلوب ما باشد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که هیچ فرقى بین ربا و بهره بانکى وجود ندارد و تنها تفاوت این دو، شکل سازمان یافته بهره بانکى است که بانکها در آن، نقش واسطه را بازى مى‏کنند.

بهره بانکی همان رباست

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13

تفاوت ربا و بهره بانکى

نویسنده: موسی غنی نژاد ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 12

آیا کوروش همان ذوالقرنین است؟

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 176

آیا قیاس فقهی همان قیاس منطقی است؟

نویسنده: سید حسن اسلامی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 116-117

آیا غایت‌های اخلاقی همان داده‌های دینی هستند؟

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13

آیا فلسفه حکیمان اسلامی همان فلسفه یونانی است؟

نویسنده: محمد بیدهندی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0

بحثى در مبانى معرفتى تفاوت ربا و بهره بانکى

نویسنده: موسی غنی نژاد ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

آیا در بانکداری اسلامی (بهره) وجود دارد؟

نویسنده: جواد ایروانی ،
کتاب: دانشگاه علوم اسلامی رضوی - 1393

چاله همان و خیالات همان

نویسنده: نفسیه محمدی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1382 شماره 144

رتوش واقعیت: بررسی نقد :آیا قیاس فقهی همان قیاس منطقی است؟»

نویسنده: سید حسن اسلامی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 125
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397