تحلیل علل ناکارآمدی دروس قرآنی در توانمندسازی دانشآموزان در مدارس ابتدایی ناحیه دو شهر زاهدان
نویسندگان:
عارفه امین افشار
،
ولی اله حسومی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1400 شماره 10
چکیده:
هدف پژوهش کنونی، واکاوی علل ناکارآمدی دروس قرآنی در توانمندسازی دانش آموزان در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. باوجود اینکه آموزش قرآن در جامعه امروز، نسبت به گذشته پرشتاب پیش رفته؛ اما هنوز سستیهای بسیاری در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل پژوهش کنونی قصد دارد، به این ناکارآمدیها در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان بپردازد. روش تحقیق، آمیخته به روش کیفی و کمی انجام گردید. در بخش کیفی نمونه مطالعاتی دربرگیرندهی دوازده نفر از متخصصان علوم قرآنی و معلمان با پیشینهی بالا و در بخش کمی شمار 62 نفر از معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان بودند. ابزار مصاحبه نخست از راه روایی به روش CVR و CVI به دست اساتید و متخصصان رشته الهیات و علوم قرآنی مورد تأیید قرار گرفت. واکاوی دادهها در بخش کیفی به روش کدگذاری در سه گام باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از آزمون تی تک نمونهای بهره گرفته شد. یافتههای بخش کیفی نشان داد که نُه علل ناکارآمدی در برنامه آموزشی قرآن در مدارس ابتدایی وجود دارد و این ناکارآمدیها در سه دسته معلمان، خانواده، امکانات درونی مدرسه تقسیم میشوند. یافتههای بخش کمی نیز حاکی از آن بود که ناکارآمدیهای روش تدریس دروس قرآن، از دیدگاه معلمان قرآن مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان، ناکارآمدی آموزشی و ناکارآمدی بیرونی و درونی است
هدف پژوهش کنونی، واکاوی علل ناکارآمدی دروس قرآنی در توانمندسازی دانش آموزان در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. باوجود اینکه آموزش قرآن در جامعه امروز، نسبت به گذشته پرشتاب پیش رفته؛ اما هنوز سستیهای بسیاری در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل پژوهش کنونی قصد دارد، به این ناکارآمدیها در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان بپردازد. روش تحقیق، آمیخته به روش کیفی و کمی انجام گردید. در بخش کیفی نمونه مطالعاتی دربرگیرندهی دوازده نفر از متخصصان علوم قرآنی و معلمان با پیشینهی بالا و در بخش کمی شمار 62 نفر از معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان بودند. ابزار مصاحبه نخست از راه روایی به روش CVR و CVI به دست اساتید و متخصصان رشته الهیات و علوم قرآنی مورد تأیید قرار گرفت. واکاوی دادهها در بخش کیفی به روش کدگذاری در سه گام باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از آزمون تی تک نمونهای بهره گرفته شد. یافتههای بخش کیفی نشان داد که نُه علل ناکارآمدی در برنامه آموزشی قرآن در مدارس ابتدایی وجود دارد و این ناکارآمدیها در سه دسته معلمان، خانواده، امکانات درونی مدرسه تقسیم میشوند. یافتههای بخش کمی نیز حاکی از آن بود که ناکارآمدیهای روش تدریس دروس قرآن، از دیدگاه معلمان قرآن مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان، ناکارآمدی آموزشی و ناکارآمدی بیرونی و درونی است
تحلیل علل ناکارآمدی دروس قرآنی در توانمندسازی دانشآموزان در مدارس ابتدایی ناحیه دو شهر زاهدان
3/21/2021 12:00:00 AM
ارزیابی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران
نویسنده:
مجتبی حاج خزیمه
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
بررسی علل تحول مراسم آیینی و سوگواری شهر مشهد در دوره قاجار
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 زمستان99 _ مسلسل 84
تحلیل قرآنی از گونههای انتخاب در کربلا
نویسنده:
علی خادمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 2 محرم
علل رشد اسلام گرایی در ترکیه (با تأکید بر دو دهه 1990-1980)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1380 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن
نویسندگان:
سید حسین سیدی
،
زهرا حامدی شیروان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71
سنت و تجدد دو الگوى معرفتشناختى در تحلیل دانش سیاسى مسلمانان
نویسنده:
داود فیرحی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
تحلیل قرآنی رابطۀ انتظار و مقاومت اسلامی در مکتب شهید سلیمانی
نویسندگان:
صدیقه بنازاده ماهانی
،
خدیجه حسین زاده
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1400 شماره 2
تحلیل قرآنی و روایی علّت تشریع سهم «تألیف قلوب» در اسلام
نویسندگان:
احسان نظری
،
جواد ایروانی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 4
مقایسه دو رویکرد قرآنی و حدیثی در تفسیر «ظلم» به «شرک» در آیه 82 سوره انعام
نویسنده:
آمنه شاهنده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 92
تحلیل مفهوم «دعوت مأذون» در تبلیغ آموزههای دینی، براساس دو ویژگی حق و صدق
نویسنده:
محمد سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 29