ارزیابی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران
نویسنده:
مجتبی حاج خزیمه
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
چکیده:
ریشۀ بسیاری از رفتارها و فعالیتهای مدیران و معلمان را باید در اخلاق و ارزشهای اخلاقی جستوجو کرد. دراینبین، توجه به اخلاق حرفهای و پیامدهای آن از اساسیترین موضوعهای پژوهشی در حوزههای سازمانی است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری را تمامی معلمان در مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران تشکیل میدهند که 7هزار و 848 نفرند. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 366 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش، خوشهای چندمرحلهای و طبقهای است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساختۀ اخلاق حرفهای و برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، اخلاق حرفهای «94/0» ارزیابی شد. یافتهها نشان داد:
1. وضعیت اخلاق حرفهای و تمامی مؤلفههای آن، بهغیراز مؤلفۀ عدالت که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارد، در تمامی ابعاد بیش از میانگین فرضی پژوهش است؛
2. معلمان زن و مرد میزان اخلاق حرفهای یکسانی دارند و وضعیت اخلاق حرفهای معلمان براساس رشتۀ تحصیلی، مدرک تحصیلی، سن و سابقۀ خدمت با یکدیگر تفاوت معناداری ندارد؛ اما براساس منطقه تفاوت معناداری دارد.
ریشۀ بسیاری از رفتارها و فعالیتهای مدیران و معلمان را باید در اخلاق و ارزشهای اخلاقی جستوجو کرد. دراینبین، توجه به اخلاق حرفهای و پیامدهای آن از اساسیترین موضوعهای پژوهشی در حوزههای سازمانی است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری را تمامی معلمان در مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران تشکیل میدهند که 7هزار و 848 نفرند. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 366 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش، خوشهای چندمرحلهای و طبقهای است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساختۀ اخلاق حرفهای و برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، اخلاق حرفهای «94/0» ارزیابی شد. یافتهها نشان داد:
1. وضعیت اخلاق حرفهای و تمامی مؤلفههای آن، بهغیراز مؤلفۀ عدالت که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارد، در تمامی ابعاد بیش از میانگین فرضی پژوهش است؛
2. معلمان زن و مرد میزان اخلاق حرفهای یکسانی دارند و وضعیت اخلاق حرفهای معلمان براساس رشتۀ تحصیلی، مدرک تحصیلی، سن و سابقۀ خدمت با یکدیگر تفاوت معناداری ندارد؛ اما براساس منطقه تفاوت معناداری دارد.
ارزیابی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران
3/20/2016 12:00:00 AM
تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزشوپرورش بر اساس مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان و دلالتهای تربیتی آن
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 42
رابطة اخلاق حرفهای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روانشناختی معلمان
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
بررسی گفتمان عدالت اجتماعی و موانع دستیابی به آن از نظر اساتید جامعهشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران
نویسندگان:
ابوالفضل ذوالفقاری
،
زینب اختری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 1 (پیاپی 17)
تحلیل علل ناکارآمدی دروس قرآنی در توانمندسازی دانشآموزان در مدارس ابتدایی ناحیه دو شهر زاهدان
نویسندگان:
عارفه امین افشار
،
ولی اله حسومی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1400 شماره 10
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
نویسنده:
جواد آقا محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
اخلاق حرفهای معلمی و تأثیر نگرش صحیح در پرورش متربی
نویسندگان:
رحمت شایسته فرد
،
عبدالله غلامی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38
خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا
نویسندگان:
جهانگیر مسعودی
،
ریحانه شایسته
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
داستان سلیمان و بلقیس و استناد به آن در جهاد ابتدایی
نویسنده:
سید محمدعلی ایازی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1392 شماره 73
ارزیابی و رتبه بندی معیارهای اخلاق حرفه ای و ارتباط آن با رضایت شغلی
نویسندگان:
حمید علیزاده
،
سید علی بنی هاشمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47