ارزیابی اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
چکیده:
ریشۀ بسیاری از رفتارها و فعالیت‌های مدیران و معلمان را باید در اخلاق و ارزش‌های اخلاقی جست‌وجو کرد. دراین‌بین، توجه به اخلاق حرفه‌ای و پیامدهای آن از اساسی‌ترین موضوع‌های پژوهشی در حوزه‌های سازمانی است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری را تمامی معلمان در مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران تشکیل می‌دهند که 7هزار و 848 نفرند. با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 366 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش، خوشه‌ای چندمرحله‌ای و طبقه‌ای است. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ محقق‌ساختۀ اخلاق حرفه‌ای و برای تعیین روایی پرسش‌نامه از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همچنین، پایایی پرسش‌نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، اخلاق حرفه‌ای «94/0» ارزیابی شد. یافته‌ها نشان داد:
1. وضعیت اخلاق حرفه‌ای و تمامی مؤلفه‌های آن، به‌غیراز مؤلفۀ عدالت که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارد، در تمامی ابعاد بیش از میانگین فرضی پژوهش است؛
2. معلمان زن و مرد میزان اخلاق حرفه‌ای یکسانی دارند و وضعیت اخلاق حرفه‌ای معلمان براساس رشتۀ تحصیلی، مدرک تحصیلی، سن و سابقۀ خدمت با یکدیگر تفاوت معناداری ندارد؛ اما براساس منطقه تفاوت معناداری دارد.

اخلاق حرفه‌ای معلمی و تأثیر نگرش صحیح در پرورش متربی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38

تأملی در مفهوم امنیت و مؤلفه‌های آن در اسلام

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1392 شماره 385

خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفه‌های آن در فلسفۀ صدرا

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 1

داستان سلیمان و بلقیس و استناد به آن در جهاد ابتدایی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1392 شماره 73

ارزیابی و رتبه بندی معیارهای اخلاق حرفه ای و ارتباط آن با رضایت شغلی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397