نقد ایده جانمایی «توحید عملی» در مباحث دانشِ «کلام»

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 103
چکیده:
تعبیر نوساخته «توحید عملی» برخی را برآن داشته، که تقسیم توحید به نظری و عملی را یکی از تقسیماتی بدانند که جایش در مباحث علم کلام خالی است و باید گنجانده شود. مقاله حاضر با نقد شواهد و مستندات این ایده،‌ نتیجه گرفته که توحید عملی در هیچ یک از سه معنای «رفتار موحدانه»، «معرفتِ منتهی به رفتار موحدانه» و «گزاره‌های انشایی برگرفته از توحید نظری» نمی‌تواند موضوعی از مسائل علم کلام باشد؛ نویسنده مقاله حاضر تقریری از معنای دوم توحید عملی ارائه داده که می‌تواند در علم کلام گنجانده شود، اما این تقریر، مرادِ ایده‌پرداز نیست.

کلامی دانستن این تعبیر با استناد به کاربرد معاصران، رد شده و قیاسِ دوگانه توحید نظری-عملی به دوگانه‌های مشابه در حکمت، اخلاق، عرفان و دوگانه عقل نظری- عملی، قیاس مع الفارق شمرده شده است. و در نهایت با اشاره به موضوع و رسالت علم کلام و ملاک تمایز علوم،‌ ثابت شده توحید عملی با تعریفِ پیشنهادیِ «هرگونه گرایش، خلق و رفتار به مقتضای توحید نظری یا کشش، منش و کنش موحدانه مطابق با بینش توحیدی»، نمی‌تواند در علم «کلام» جانمایی شود؛ همچنان که توحید به معنای «اعتقاد به یکتایی خداوند در همه مراتب و عمل به مقتضای این اعتقاد» موضوع علم کلام نیست.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

دانش کلام

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54

تاریخ‌مندى دانش کلام

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9

کارکرد «توحید اجتماعی» در فلسفه دانش تفسیر

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 4

یک خاکسترى ایده آل نقد فیلم

نویسنده: مریم بصیری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1383 شماره 150

ظرفیت‌های دانش کلام در مطالعات تمدنی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 75

ظرفیت های دانش کلام در مطالعات تمدنی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 (پياپي 75)، پاييز 1393 شماره3

نقد و بررسی ایده منافع ملی در ساحت اندیشه سیاسی اسلام

نویسنده: هادی شجاعی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 62 - تابستان 92

چیستیِ «لطیف الکلام» و جایگاه آن در دانش کلام

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1396 زمستان 1396 شماره19
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397