فلسفه همچون زندگی سعادت به مثابه بنیاد فلسفه در اندیشة ارسطو

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
چکیده:
ارسطو انسان را موجودی می‌داند که همواره می‌خواهد، اراده می‌کند و به‌سوی خواستش حرکت می‌کند و در ابتدای اخلاق نیکوماخوسی، حقیقت وی را چنین تصویر می‌کند. در نگاه او، طلب، جوهر جانِ آدمی است و کسی که «نمی‌خواهد» چونان جماد مرده شمرده می‌شود. از این‌رو، مبدأ و مقصد تمام افکار و اعمالش مطلوبی است که می‌طلبد، غایتی است که دنبال می‌کند، آشکارا آن را خیر خود می‌داند و درست به همین دلیل انتخابش کرده و برای دست‌یافتن بدان می‌کوشد، از این‌رو، به‌درستی گفته شده است که خیر آگاثُس ( (αγαθός=غایت همه‌چیز است. (اخلاق نیکوماخوسی، 2-3 الف 1094) اما غایت‌هایی که انسان در پی آنهاست، متفاوت‌اند: بعضی خود اعمال‌اند و بعضی دیگر، نتایجی بیرون از اعمال هستند که آنها را به‌وجود می‌آورند. (اخلاق نیکوماخوسی، 3-5 الف 1094) غایت‌هایی که خود، فی‌نفسه، خواسته می‌شوند نتیجة این ضرورت عقلی هستند که امکان ندارد هر چیز را برای چیزی دیگر به‌نحو نامتناهی بخواهیم؛ زیرا خواست باید به غایتی منتهی شود. پس از سر ضرورت باید غایتی نهایی وجود داشته باشد که به همة غایت‌های واسطه معنا بخشد.

سعادت در اخلاق ارسطو

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 104

سعادت از منظر ارسطو و ابن‌مسکویه رازی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43

خدا در اندیشه افلاطون و ارسطو

نویسنده: صفیه رکوفیان ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

فردگرایی به مثابه عمق متافیزیکی اندیشه لیبرال

نویسنده: حسین توسلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390  شماره7

رابطه لذت و سعادت از دیدگاه اپیکور ، ارسطو و ملاصدرا

نویسنده: ولی غیبی ، استاد راهنما: محمدعلی شمالی ، استاد مشاور 1: محسن جوادی ، استاد مشاور 2: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

خوانشی از عزاداری حسینی(ع)، به مثابه یک سبک زندگی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)

معنا به مثابه تجربه

نویسنده: مجتبی فاضلی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397