فلسفه همچون زندگی سعادت به مثابه بنیاد فلسفه در اندیشة ارسطو
نویسنده:
سیدجمال الدین میرشرف الدین
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
چکیده:
ارسطو انسان را موجودی میداند که همواره میخواهد، اراده میکند و بهسوی خواستش حرکت میکند و در ابتدای اخلاق نیکوماخوسی، حقیقت وی را چنین تصویر میکند. در نگاه او، طلب، جوهر جانِ آدمی است و کسی که «نمیخواهد» چونان جماد مرده شمرده میشود. از اینرو، مبدأ و مقصد تمام افکار و اعمالش مطلوبی است که میطلبد، غایتی است که دنبال میکند، آشکارا آن را خیر خود میداند و درست به همین دلیل انتخابش کرده و برای دستیافتن بدان میکوشد، از اینرو، بهدرستی گفته شده است که خیر آگاثُس ( (αγαθός=غایت همهچیز است. (اخلاق نیکوماخوسی، 2-3 الف 1094) اما غایتهایی که انسان در پی آنهاست، متفاوتاند: بعضی خود اعمالاند و بعضی دیگر، نتایجی بیرون از اعمال هستند که آنها را بهوجود میآورند. (اخلاق نیکوماخوسی، 3-5 الف 1094) غایتهایی که خود، فینفسه، خواسته میشوند نتیجة این ضرورت عقلی هستند که امکان ندارد هر چیز را برای چیزی دیگر بهنحو نامتناهی بخواهیم؛ زیرا خواست باید به غایتی منتهی شود. پس از سر ضرورت باید غایتی نهایی وجود داشته باشد که به همة غایتهای واسطه معنا بخشد.
ارسطو انسان را موجودی میداند که همواره میخواهد، اراده میکند و بهسوی خواستش حرکت میکند و در ابتدای اخلاق نیکوماخوسی، حقیقت وی را چنین تصویر میکند. در نگاه او، طلب، جوهر جانِ آدمی است و کسی که «نمیخواهد» چونان جماد مرده شمرده میشود. از اینرو، مبدأ و مقصد تمام افکار و اعمالش مطلوبی است که میطلبد، غایتی است که دنبال میکند، آشکارا آن را خیر خود میداند و درست به همین دلیل انتخابش کرده و برای دستیافتن بدان میکوشد، از اینرو، بهدرستی گفته شده است که خیر آگاثُس ( (αγαθός=غایت همهچیز است. (اخلاق نیکوماخوسی، 2-3 الف 1094) اما غایتهایی که انسان در پی آنهاست، متفاوتاند: بعضی خود اعمالاند و بعضی دیگر، نتایجی بیرون از اعمال هستند که آنها را بهوجود میآورند. (اخلاق نیکوماخوسی، 3-5 الف 1094) غایتهایی که خود، فینفسه، خواسته میشوند نتیجة این ضرورت عقلی هستند که امکان ندارد هر چیز را برای چیزی دیگر بهنحو نامتناهی بخواهیم؛ زیرا خواست باید به غایتی منتهی شود. پس از سر ضرورت باید غایتی نهایی وجود داشته باشد که به همة غایتهای واسطه معنا بخشد.
فلسفه همچون زندگی سعادت به مثابه بنیاد فلسفه در اندیشة ارسطو
3/20/2008 12:00:00 AM
سعادت در اخلاق ارسطو
نویسندگان:
بهرام علیزاده
،
نیره سادات میرموسی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 104
سعادت از منظر ارسطو و ابنمسکویه رازی
نویسندگان:
علیمحمد ساجدی
،
هاجر دارایی تبار
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
فردگرایی به مثابه عمق متافیزیکی اندیشه لیبرال
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390 شماره7
جایگاه تجربۀ عرفانی در مکتب اشراق سهروردی بر اساس الگوی فلسفه به مثابه روش زندگی
نویسنده:
زهرا رستاخیز قصرالدشتی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 3
رابطه لذت و سعادت از دیدگاه اپیکور ، ارسطو و ملاصدرا
نویسنده:
ولی غیبی
، استاد راهنما:
محمدعلی شمالی
، استاد مشاور 1:
محسن جوادی
، استاد مشاور 2:
حسن معلمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
خوانشی از عزاداری حسینی(ع)، به مثابه یک سبک زندگی
نویسندگان:
دکتر سید خدایار مرتضوی
،
جواد مویزچی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)
فلسفة اسلامی (هستیشناسی، معرفتشناسی) به مثابة زیرساز الگوی مدیریت راهبردی فرهنگی
نویسنده:
معصومه محمودی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
بررسی تحلیلی و مقایسهای مفهوم جوهر در فلسفه ارسطو و ملاصدرا
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 98