مهادنه: قرارداد ترک مخاصمه و آتشبس
نویسنده:
آیة الله سیدعلى خامنه اى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و سوم - بهار 85
چکیده:
گاه، جنگ و جهاد به آتشبس منجر مىشود که از آن در فقه به مهادنه و هدنه تعبیر مىشود. این لغت در اصل به معناى سکون است و اصطلاحاً براى بیان صلح موقت میان مسلمانان و گروهى از کافران حربى به کار مىرود. لذا بر آن، موادعه و معاهده که گویاى حالت ناپایدار است، اطلاق مىشود. شیخ طوسى در مبسوط مىگوید: «هدنه و مهادنه به یک معنا عبارت است از کنار گذاشتن جنگ و رها کردن نبرد تا مدتى». علامه حلى نیز در تذکره مىگوید: «مهادنه، موادعه و معاهده واژههایى مترادف و عبارت است از کنار گذاشتن جنگ و رها کردن نبرد تا مدتى». ایشان همین مطلب را در منتهى و نزدیک به آن را در تحریر و قواعد ذکر مىکند. بنابراین حالت ناپایدارى و گذرا بودن در معنا و تعریف هدنه اخذ شده است. لذا عدهاى یکى از تفاوتهاى هدنه را با عقد جزیه، همین نکته دانستهاند، همچنین تفاوتهاى دیگرى ذکر کردهاند که براى تفصیل مطلب به قواعد علامه و پارهاى دیگر از کتابهاى ایشان و دیگران رجوع کنید. لیکن حق آن است که آن چه را به عنوان فارق میان آن دو آوردهاند، فارق اصلى به شمار نمىرود، بلکه از عوارض و علامتهاى هدنه است. تفاوت ماهوى و جوهرى میان آن دو این است که در عقد جزیه، یک طرف عقد دشمنان شکست خوردهاى هستند که مسلمانان بر آن پیروز شده، زمینهایشان را گشوده و دولتشان را ساقط کردهاند و در این حالت به جاى مالیاتى که از دیگر مسلمانان اخذ مىشود، از آنان جزیه گرفته مىشود. بنابراین آنان شهروندان دولت اسلامى، اما با حفظ دین خود هستند.
گاه، جنگ و جهاد به آتشبس منجر مىشود که از آن در فقه به مهادنه و هدنه تعبیر مىشود. این لغت در اصل به معناى سکون است و اصطلاحاً براى بیان صلح موقت میان مسلمانان و گروهى از کافران حربى به کار مىرود. لذا بر آن، موادعه و معاهده که گویاى حالت ناپایدار است، اطلاق مىشود. شیخ طوسى در مبسوط مىگوید: «هدنه و مهادنه به یک معنا عبارت است از کنار گذاشتن جنگ و رها کردن نبرد تا مدتى». علامه حلى نیز در تذکره مىگوید: «مهادنه، موادعه و معاهده واژههایى مترادف و عبارت است از کنار گذاشتن جنگ و رها کردن نبرد تا مدتى». ایشان همین مطلب را در منتهى و نزدیک به آن را در تحریر و قواعد ذکر مىکند. بنابراین حالت ناپایدارى و گذرا بودن در معنا و تعریف هدنه اخذ شده است. لذا عدهاى یکى از تفاوتهاى هدنه را با عقد جزیه، همین نکته دانستهاند، همچنین تفاوتهاى دیگرى ذکر کردهاند که براى تفصیل مطلب به قواعد علامه و پارهاى دیگر از کتابهاى ایشان و دیگران رجوع کنید. لیکن حق آن است که آن چه را به عنوان فارق میان آن دو آوردهاند، فارق اصلى به شمار نمىرود، بلکه از عوارض و علامتهاى هدنه است. تفاوت ماهوى و جوهرى میان آن دو این است که در عقد جزیه، یک طرف عقد دشمنان شکست خوردهاى هستند که مسلمانان بر آن پیروز شده، زمینهایشان را گشوده و دولتشان را ساقط کردهاند و در این حالت به جاى مالیاتى که از دیگر مسلمانان اخذ مىشود، از آنان جزیه گرفته مىشود. بنابراین آنان شهروندان دولت اسلامى، اما با حفظ دین خود هستند.
مهادنه: قرارداد ترک مخاصمه و آتشبس
3/21/2006 12:00:00 AM
ماهیت و شرایط تحول قرارداد
نویسندگان:
احمد حمیدزاده
،
محمد صالحی مازندرانی*
،
مقاله نشریه: فقه و حقوق اسلامی » سال 1399 دوره 11، شماره 20 (بهار و تابستان 1399)
عوامل و عواقب سستی و ترک نماز
نویسنده:
هادی عجمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 156 رمضان
مدرس و قرارداد استعمارى وثوق الدوله
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 205
دین و دولت در مکتب قرارداد اجتماعی
نویسندگان:
احسان مکتبی
،
سید علی میرموسوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 62 - تابستان 92
مصرف مشروبات الکلی؛ آسیبها و راهکارهای پیشگیری و ترک
نویسنده:
مصطفی محجوب زاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
شبههشناسی فقهی و اصل اولی در قرارداد الکترونیکی
نویسنده:
محمدعلی خادمی کوشا
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 83