بازاندیشی نظریۀ فقهی پلیدی ذاتی انسانِ زاده شده از رابطۀ نامشروع
نویسندگان:
سید جعفر حسینی
،
رحیم نوبهار
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 100
چکیده:
زنازاده به باور برخی از فقیهان امامیه با سرشت و طینتی ناپاک آفریده میشود. مستند این باور، روایاتی چند است. این روایات بر استنباطِ احکامِ زنازاده از منابعِ فقهی اثر گذاشتهاند. برخی فقیهان برای توجیه احکامِ تبعیضآمیز در زمینۀ ارث، قضاوت، شهادت، مرجعیت، امامت جمعه و جماعتِ انسان زادهشده از زنا در کنار دیگر ادله به پلیدی ذاتی او هم استناد مینمایند. این مقاله با رویکردی تحلیلی ـ انتقادی و تأکید بر اشتراک همۀ آدمیان در پاکی فطرت در پی نقد نظریۀ پلیدی ذاتی زنازاده است. مقاله در پی تقویت این دیدگاه است که به موجب دلایلی از قرآن مجید، سنّت و عقل، همۀ انسانها از جمله زنازاده، با طینت و سرشتی پاک به دنیا میآیند. این دیدگاه انسانشناسانه دربارۀ زنازاده، در ترسیم نظام حقوق و تکالیف وی مؤثر است؛ بدینسان تبعیضهای پیشبینیشده برای طفل زادهشده از رابطۀ نامشروع، تا جاییکه مستند آنها نظریۀ خُبث ذاتی زنازاده است، نیازمند بازاندیشیاند.
زنازاده به باور برخی از فقیهان امامیه با سرشت و طینتی ناپاک آفریده میشود. مستند این باور، روایاتی چند است. این روایات بر استنباطِ احکامِ زنازاده از منابعِ فقهی اثر گذاشتهاند. برخی فقیهان برای توجیه احکامِ تبعیضآمیز در زمینۀ ارث، قضاوت، شهادت، مرجعیت، امامت جمعه و جماعتِ انسان زادهشده از زنا در کنار دیگر ادله به پلیدی ذاتی او هم استناد مینمایند. این مقاله با رویکردی تحلیلی ـ انتقادی و تأکید بر اشتراک همۀ آدمیان در پاکی فطرت در پی نقد نظریۀ پلیدی ذاتی زنازاده است. مقاله در پی تقویت این دیدگاه است که به موجب دلایلی از قرآن مجید، سنّت و عقل، همۀ انسانها از جمله زنازاده، با طینت و سرشتی پاک به دنیا میآیند. این دیدگاه انسانشناسانه دربارۀ زنازاده، در ترسیم نظام حقوق و تکالیف وی مؤثر است؛ بدینسان تبعیضهای پیشبینیشده برای طفل زادهشده از رابطۀ نامشروع، تا جاییکه مستند آنها نظریۀ خُبث ذاتی زنازاده است، نیازمند بازاندیشیاند.
بازاندیشی نظریۀ فقهی پلیدی ذاتی انسانِ زاده شده از رابطۀ نامشروع
3/21/2019 12:00:00 AM
بازاندیشی فقهی-ادبی قرائت های «ارجلکم» و حکم مستفاد از آیه وضو
نویسندگان:
سیدمصطفی طباطبایی
،
حسن علیدادی سلیمانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1400 شماره 4
ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسن زاده آملی
نویسندگان:
محبوبه گلستانی فر
،
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 100
ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسن زاده آملی
نویسندگان:
محبوبه گلستانی فر
،
ابراهیم علی پور*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 دوره 25، شماره 4 (زمستان 1399)
پیوند اعضا از بیماران فوت شده و مرگ مغزی (بررسی فقهی - حقوقی)
نویسنده:
اسماعیل آقابابایی بنی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1385
بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت از منظر انسان شناسی اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه انسان و هستی؛ اقتضائات و موانع از نگاه مارتین هیدگر
نویسنده:
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 (پياپي 58)، تابستان 1389 شماره2
رابطۀ انسان و هستی؛ اقتضائات و موانع از نگاه مارتین هیدگر
نویسنده:
ابراهیم علیپور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 58
درآمدی بر نظریه عدم امکان برداشت فقهی دولت از قرآن
نویسنده:
محمد اسمعیل جعفری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 51-پاییز1401
حقیقتِ ترکیبی انسان از روح و جسم؛ نظریه پردازی هشام بن حکم درباره حقیقت انسان
نویسندگان:
محمدتقی سبحانی
،
حسین نعیم آبادی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1395 زمستان 1395 شماره15
نـظـریـه انـسان کامل از عرفان ابـن عربى تا عرفان امام خـمینى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 95-94