مقایسه جایگاه نفسالامری ذات و تعیّنات الهی در دو منظر صدرایی و عرفانی
نویسنده:
سید احمد غفاری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
کلیدواژه:
ذات الهی
،
تعیّنات حقی
،
تمایز نفسالامری
،
تمایز اعتباری
،
تمایز احاطی
،
عرفان اسلامی
،
حکمت متعالیه
چکیده:
هدف پژوهش اعتباری یا غیراعتباریدانستن تمایز تعیّنات حقی از ذات حضرت حق، از پرسشهای مشترک در حکمت و عرفان اسلامی است. پرسش این است که آیا تعیّنات علمی احدی و اسمایی، حقیقتاً و در نفسالامر با یکدیگر متمایزند یا تمایز مقام ذات از مقام احدیت و واحدیت، امری اعتباری است و این عناوین، فارغ از اعتبار ذهنیِ فاعل شناسا، هیچ گونه تعدد و تمایزی ندارند. در همین راستا، هدف این پژوهش، کشف نگرش عرفان اسلامی و حکمت متعالیه در خصوص این موضوع است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل اصطیادی و مقایسه، به بررسی تحلیلی و تطبیقی نگرش عرفانی و صدرایی در این موضوع پرداخته است؛ همچنین این تحقیق مبتنی بر دادههای کتابخانهای انجام گرفته است. یافتههای تحقیق از این قرار است که تمایز ذات و تعیّنات حقی در کلام ملاصدرا به تمایز وجود و ماهیّت و تمایز محیط و محاط تنظیر شدهاند که نشاندهنده تمایز نفسالامری ذات و تعیّنات در حکمت متعالیه است؛ همچنین اعتقاد عارفان اسلامی به تقدم رتبی مقام باطن و غیب نسبت به مقام شهادت و صورت و اعتقاد آنان به تمایز احاطیِ ذات و تعیّنات، بهروشنی به تمایز نفسالامری حضرت ذات از حضرت اسماء دلالت میکند. نتیجه تحقیق آن است که عینیّت ذات و صفات در نگرش عرفانی و صدرایی مربوط به ساحت وجود و تحقّق است و منافاتی با تقدّم رتبی و نفسالامری مقام ذات نسبت به مقام صفات ندارد.
هدف پژوهش اعتباری یا غیراعتباریدانستن تمایز تعیّنات حقی از ذات حضرت حق، از پرسشهای مشترک در حکمت و عرفان اسلامی است. پرسش این است که آیا تعیّنات علمی احدی و اسمایی، حقیقتاً و در نفسالامر با یکدیگر متمایزند یا تمایز مقام ذات از مقام احدیت و واحدیت، امری اعتباری است و این عناوین، فارغ از اعتبار ذهنیِ فاعل شناسا، هیچ گونه تعدد و تمایزی ندارند. در همین راستا، هدف این پژوهش، کشف نگرش عرفان اسلامی و حکمت متعالیه در خصوص این موضوع است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل اصطیادی و مقایسه، به بررسی تحلیلی و تطبیقی نگرش عرفانی و صدرایی در این موضوع پرداخته است؛ همچنین این تحقیق مبتنی بر دادههای کتابخانهای انجام گرفته است. یافتههای تحقیق از این قرار است که تمایز ذات و تعیّنات حقی در کلام ملاصدرا به تمایز وجود و ماهیّت و تمایز محیط و محاط تنظیر شدهاند که نشاندهنده تمایز نفسالامری ذات و تعیّنات در حکمت متعالیه است؛ همچنین اعتقاد عارفان اسلامی به تقدم رتبی مقام باطن و غیب نسبت به مقام شهادت و صورت و اعتقاد آنان به تمایز احاطیِ ذات و تعیّنات، بهروشنی به تمایز نفسالامری حضرت ذات از حضرت اسماء دلالت میکند. نتیجه تحقیق آن است که عینیّت ذات و صفات در نگرش عرفانی و صدرایی مربوط به ساحت وجود و تحقّق است و منافاتی با تقدّم رتبی و نفسالامری مقام ذات نسبت به مقام صفات ندارد.
مقایسه جایگاه نفسالامری ذات و تعیّنات الهی در دو منظر صدرایی و عرفانی
3/21/2021 12:00:00 AM
جایگاه رویا و خواب در تشخیص حجت الهی از منظر روایات
نویسندگان:
اکبر ترابی شهرضایی*
،
محمد شهبازیان
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1393 تابستان 1393 شماره9
بررسی مقایسه بعد معرفتی تجربه عرفانی از دیدگاه ذات گرایان و ساخت گرایان با دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
زهرا شریف
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
محسن قمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
امامت در مقایسه دو رویکرد کلامی و فلسفی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1389 بهار 1389 شماره20
معیت ذات الهی با موجودات در فلسفه مشاء و حکمت صدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معیت ذات الهی با موجودات در فلسفه مشاء و حکمت صدرا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بررسی روایاتِ نفی صفات از ذات الهی و دلالتهای آن
نویسندگان:
سیدمحمد بنی هاشمی
،
ایمان روشن بین
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 73
رابطه ذات و صفات الهی از دیدگاه ابن میثم بحرانی
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1393 بهار 1393 شماره4
وحدت و امنیت دو نعمت بزرگ الهی
نویسندگان:
علی اصغر نصرتی
،
فاطمه ترابی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
بررسی مقایسه ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی
نویسنده:
مهدی فصیحی رامندی
،
مقاله نشریه: معرفت اخلاقی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره12