قلمرو قرآن
نویسنده:
على کریم پور قراملکى
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
چکیده:
نظریات جامعیّت و قلمرو قرآن نسبت به مسائل مادى و معنوى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. بحث قلمرو قرآن از موضوعاتى است که از دیرباز توجّه عالمان اسلامى را به خود جلب کرده است، به ویژه در دهههاى اخیر به دلیل توجه بیش از پیش مسلمانان به کتاب آسمانى خود و رویارویى آنها با نظریههاى دیگر ادیان و مکاتب، وارد عرصه جدیدى شده است. در این زمینه میان قرآنپژوهان مسلمان سه دیدگاه را مىتوان به روشنى دید: یک. دیدگاه حداکثرى، که جامعیت مطلق را باور دارد و اینکه علوم اولین و آخرین در ظواهر الفاظ به دلالت لفظى به صورت بالفعل موجود است. دو. دیدگاه حداقلى، که بر این باور است که قرآن اساساً در مقام بیان علوم بشرى نبوده و نیست و تنها امور معنوى و آخرتى را بیان کرده است. سه. دیدگاه اعتدالى، که بر این عقیده است که جامعیّت در معنایى خاص پذیرفتنى است و خود سه تفسیر مختلف دارد: جامعیّت در مقوله هدایت و تربیت، جامعیت براى مخاطبان خاص که پیامبر و معصومان)ع( باشند، و جامعیت در باب احکام دین. نوشتار حاضر پس از بررسى دلایل هر یک از دو دیدگاه نخست، هر دو نظریه را رد کرده است و در نهایت دیدگاه سوم را که با روح کلى قرآن هماهنگ است با استناد به آیات قرآن، روایات و عقل اثبات کرده است.
نظریات جامعیّت و قلمرو قرآن نسبت به مسائل مادى و معنوى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. بحث قلمرو قرآن از موضوعاتى است که از دیرباز توجّه عالمان اسلامى را به خود جلب کرده است، به ویژه در دهههاى اخیر به دلیل توجه بیش از پیش مسلمانان به کتاب آسمانى خود و رویارویى آنها با نظریههاى دیگر ادیان و مکاتب، وارد عرصه جدیدى شده است. در این زمینه میان قرآنپژوهان مسلمان سه دیدگاه را مىتوان به روشنى دید: یک. دیدگاه حداکثرى، که جامعیت مطلق را باور دارد و اینکه علوم اولین و آخرین در ظواهر الفاظ به دلالت لفظى به صورت بالفعل موجود است. دو. دیدگاه حداقلى، که بر این باور است که قرآن اساساً در مقام بیان علوم بشرى نبوده و نیست و تنها امور معنوى و آخرتى را بیان کرده است. سه. دیدگاه اعتدالى، که بر این عقیده است که جامعیّت در معنایى خاص پذیرفتنى است و خود سه تفسیر مختلف دارد: جامعیّت در مقوله هدایت و تربیت، جامعیت براى مخاطبان خاص که پیامبر و معصومان)ع( باشند، و جامعیت در باب احکام دین. نوشتار حاضر پس از بررسى دلایل هر یک از دو دیدگاه نخست، هر دو نظریه را رد کرده است و در نهایت دیدگاه سوم را که با روح کلى قرآن هماهنگ است با استناد به آیات قرآن، روایات و عقل اثبات کرده است.
قلمرو قرآن
3/21/2003 12:00:00 AM
قلمرو فلسفه
نویسنده:
جی . جی . سی اسمارت ترجمه مرتضی فتحی زاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 30-29
نگرشی نو به قلمرو قرآن بر پایه اهداف سورههای قرآن
نویسندگان:
محمد خامه گر
،
محمد حسن رستمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 74
نگرشی نو به قلمرو قرآن بر پایه اهداف سوره های قرآن
نویسندگان:
محمد خامه گر
،
محمدحسن رستمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 بهار 1394 شماره74
قلمرو حکومتى دین
نویسنده:
ابوالفضل ساجدى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
قلمرو موضوعات قرآنی
نويسنده:
علیمحمد یزدی
، تهيه كننده:
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
، ویراستیاران:
محمدباقر انصاری
،
محمداسماعیل انصاری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
قلمرو موضوعات قرآنی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
اعتدال در قلمرو نفس
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24