نگرشی نو به قلمرو قرآن بر پایه اهداف سورههای قرآن
نویسندگان:
محمد خامه گر
،
محمد حسن رستمی
،
![محمد خامه گر](/Content/UserProfile/ccd598f7e1ff4bad9181c6e02b923f42_min2.jpg)
![محمد حسن رستمی](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 74
چکیده:
یکی از بحثهای مهم در حوزه قرآنشناسی، بررسی قلمرو قرآن و علوم است. مسأله محوری در این بحث آن است که آیا قرآن به همه آنچه علوم انسانی و تجربی بدان راه یافتهاند، اشاره کرده است یا آنکه هیچ سخنی در این رابطه ندارد؟ یا آنکه در پرداختن به برخی از علوم جامعیت داشته و در علوم دیگر از نسبیت برخوردار است؟
در پاسخ به این پرسشها دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. گروهی معتقدند قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را بهطور کامل در خود دارد. گروه دیگری معتقدند قرآن نه تنها عهدهدار علوم بشری نیست، که حتی در مباحث دینی نیز تمام سخن را نیاورده است. دیدگاه سومی میگوید قرآن در جنبه هدایت و تربیت همه نیازهای انسان را پاسخ داده، اما در زمینه سایر آموزههای علمی، به مناسبت مباحث تربیتی خود، نکاتی را به میان آورده است.
دیدگاه چهارم که برای نخستین بار در این نوشتار بدان اشاره شده، این است که قرآن هیچ گونه تعهدی در برابر علوم مختلف حتی علم اخلاق و کلام و فقه بهمعنای مصطلح آن ندارد و تنها در برابر اهدافی که برای تأمین آنها نازل شده، متعهد است. این اهداف با مطالعه و دستهبندی اهداف سورههای قرآن قابل شناسایی است. ازاینرو برای شناسایی قلمرو قرآن ابتدا باید اهداف سورهها شناسایی و استخراج شوند و سپس اهداف اصلی و فرعی قرآن که بیانگر گستره معارف آن است، تبیین شود.
یکی از بحثهای مهم در حوزه قرآنشناسی، بررسی قلمرو قرآن و علوم است. مسأله محوری در این بحث آن است که آیا قرآن به همه آنچه علوم انسانی و تجربی بدان راه یافتهاند، اشاره کرده است یا آنکه هیچ سخنی در این رابطه ندارد؟ یا آنکه در پرداختن به برخی از علوم جامعیت داشته و در علوم دیگر از نسبیت برخوردار است؟
در پاسخ به این پرسشها دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. گروهی معتقدند قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را بهطور کامل در خود دارد. گروه دیگری معتقدند قرآن نه تنها عهدهدار علوم بشری نیست، که حتی در مباحث دینی نیز تمام سخن را نیاورده است. دیدگاه سومی میگوید قرآن در جنبه هدایت و تربیت همه نیازهای انسان را پاسخ داده، اما در زمینه سایر آموزههای علمی، به مناسبت مباحث تربیتی خود، نکاتی را به میان آورده است.
دیدگاه چهارم که برای نخستین بار در این نوشتار بدان اشاره شده، این است که قرآن هیچ گونه تعهدی در برابر علوم مختلف حتی علم اخلاق و کلام و فقه بهمعنای مصطلح آن ندارد و تنها در برابر اهدافی که برای تأمین آنها نازل شده، متعهد است. این اهداف با مطالعه و دستهبندی اهداف سورههای قرآن قابل شناسایی است. ازاینرو برای شناسایی قلمرو قرآن ابتدا باید اهداف سورهها شناسایی و استخراج شوند و سپس اهداف اصلی و فرعی قرآن که بیانگر گستره معارف آن است، تبیین شود.
نگرشی نو به قلمرو قرآن بر پایه اهداف سورههای قرآن
3/21/2015 12:00:00 AM
نگرشی نو به قلمرو قرآن بر پایه اهداف سوره های قرآن
نویسندگان:
محمد خامه گر
،
محمدحسن رستمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 بهار 1394 شماره74
نگرشی نو به نظام عقلانیت سیاسی اسلامی
نویسنده:
رضا غلامی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 1
نگرشی نو بر نقش قبایل عربستان جنوبی در...
نویسنده:
محمد حسین ریاحی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
نگرش جامع گرایانه به سورههای قرآن
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 56
تناقض نما یا غیب نمون : نگرشی نو به معجزه
نویسنده:
محمد امین احمدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389
نگاهی به چگونگی نزول سورههای قرآن کریم
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85
نگرشی به ترجمه قرآن استاد آیتی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
نقدی بر ترجمه سورههای قرآن در مفاتیح الجنان
نویسنده:
محمد جهان بین
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 57