عدالت و انصاف و تصمیمگیرى عقلانى
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10
چکیده:
1. ممکن است، در نگاه نخست، به نظر آید که مفاهیم عدالت و انصاف فرقى ندارند و دلیلى براى تفکیک آنها از یکدیگر یا براى این قول که یکى از این دو اساسیتر از دیگرى است وجود ندارد. به گمان من، این تلقى اشتباه است. در این مقاله، مىخواهم نشان دهم که اندیشه اساسى، در مفهوم عدالت، انصاف است; و مىخواهم، از این نظرگاه، تحلیلى از مفهوم عدالت ارائه کنم. سپس، براى ایضاح قوت این ادعا و تحلیل مبتنى بر آن، استدلال خواهم کرد بر اینکه همین جنبه از عدالت است که سودگروى (1) ، در شکل جا افتادهاش (2) ، از توجیه آن عاجز است و، در عین حال، قول به قرارداد اجتماعى، ولو به نحو گمراهکنندهاى، بیانگر آن است.
در آغاز، مفهوم خاصى از عدالت را توضیح مىدهم و، براى این مقصود، دو اصلى را که آن مفهوم خاص را مشخص مىسازند بیان و شرح مىکنم و به بررسى اوضاع و احوال و مقتضیاتى مىپردازم که مىتوان تصور کرد که در آن اوضاع و احوال و مقتضیات این دو اصل تحقق یابند. دو اصلى که این مفهوم را مشخص مىسازند و نیز خود این مفهوم، البته، شناخته شده اند. لکن، با استفاده از مفهوم انصاف به عنوان یک چارچوب، این امکان فراهم مىتواند آمد که آنها را به طرزى نو گرد آوریم و مورد توجه قرار دهیم. ولى، پیش از بیان این مفهوم، مطالب تمهیدى زیر را باید در نظر داشت.
در سرتاسر این مکتوب، من عدالت را فقط فضیلت نهادهاى اجتماعى، یا، به تعبیر [ شیوههاى عمل] (3) ، تلقى مىکنم.
1. ممکن است، در نگاه نخست، به نظر آید که مفاهیم عدالت و انصاف فرقى ندارند و دلیلى براى تفکیک آنها از یکدیگر یا براى این قول که یکى از این دو اساسیتر از دیگرى است وجود ندارد. به گمان من، این تلقى اشتباه است. در این مقاله، مىخواهم نشان دهم که اندیشه اساسى، در مفهوم عدالت، انصاف است; و مىخواهم، از این نظرگاه، تحلیلى از مفهوم عدالت ارائه کنم. سپس، براى ایضاح قوت این ادعا و تحلیل مبتنى بر آن، استدلال خواهم کرد بر اینکه همین جنبه از عدالت است که سودگروى (1) ، در شکل جا افتادهاش (2) ، از توجیه آن عاجز است و، در عین حال، قول به قرارداد اجتماعى، ولو به نحو گمراهکنندهاى، بیانگر آن است.
در آغاز، مفهوم خاصى از عدالت را توضیح مىدهم و، براى این مقصود، دو اصلى را که آن مفهوم خاص را مشخص مىسازند بیان و شرح مىکنم و به بررسى اوضاع و احوال و مقتضیاتى مىپردازم که مىتوان تصور کرد که در آن اوضاع و احوال و مقتضیات این دو اصل تحقق یابند. دو اصلى که این مفهوم را مشخص مىسازند و نیز خود این مفهوم، البته، شناخته شده اند. لکن، با استفاده از مفهوم انصاف به عنوان یک چارچوب، این امکان فراهم مىتواند آمد که آنها را به طرزى نو گرد آوریم و مورد توجه قرار دهیم. ولى، پیش از بیان این مفهوم، مطالب تمهیدى زیر را باید در نظر داشت.
در سرتاسر این مکتوب، من عدالت را فقط فضیلت نهادهاى اجتماعى، یا، به تعبیر [ شیوههاى عمل] (3) ، تلقى مىکنم.
عدالت و انصاف و تصمیمگیرى عقلانى
3/21/1997 12:00:00 AM
بررسی الگوی تصمیمگیری حضرت علی(ع) در شورای شش نفره با تمرکز بر نظریه تصمیمگیری سایمون
نویسندگان:
مریم توکل نیا
،
حسن زارعی محمود آبادی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 4- زمستان 1401- مسلسل 92
ارزشِ باورِ دینیِ عقلانى
نویسنده:
ریچارد سوین برن ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27
تبیین عَقلانی و عُقلایی امرِبهمعروف و نهیازمنکر
نویسندگان:
الهام مغزی نجف آبادی
،
سعید نظری توکلی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 92
تصمیمگیرى در سیاست خارجى ایران رهیافتى تجربى
نویسندگان:
عباس ملکى
،
ابوذر گوهرى مقدم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81
مبلغان دینی و شناخت اصول تصمیمگیری اجتماعی از منظر نهجالبلاغه
نویسنده:
مسعود حکیمیان
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 5
عدالت و سیاست
نویسنده:
دکتر نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 (پياپي 27)، پاييز 1383 شماره3